Sdružení Spotřebitel.net zaslalo Radě pro reklamu (RPR) stížnost na diskontní řetězec Penny Market, protože jej podezřívá z používání klamavé reklamy. Stížnost se týká nové reklamní kampaně Penny Marketu na potraviny prodávané pod označením Česká kvalita. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) totiž zjistila, že některé zboží opatřené logem Česká kvalita ve skutečnosti pochází ze zahraničí. Penny Market ale tvrdí, že klamavou reklamu nepoužívá, protože potraviny jsou vyrobené podle tradičních českých receptur.
"Zejména v ekonomicky složitější době může být český původ zboží pro řadu spotřebitelů majících snahu podporovat domácí hospodářství rozhodující. A právě z tohoto důvodu je třeba na danou reklamu poukázat jako na reklamu klamavou," sdělil právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml. Označení "Česká kvalita" je součástí nové reklamní kampaně Penny Marketu. SZPI krátce po jejím zahájení ale zjistila, že logo Česká kvalita Penny Market přidělil také potravinám, které byly vyrobeny v zahraničí. Špatně označený byl například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska. Penny Market v kampani používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin jako "Nakupujte hezky česky", "od českých farmářů" či "široká nabídka regionálních značek". Pod značkou "od českých pekařů" si ale zákazníci mohli v prodejně Penny Market koupit selský chléb původem z Německa, visačka "od českých řezníků" označovala německé salámy. "Nařčení z klamání spotřebitelů jednoznačně odmítáme," uvedl mluvčí společnosti Penny Market David Kolář. SZPI podle něj za posledních několik dní provedla v obchodech Penny Market více než 240 kontrol, přičemž pouze u 17 výrobků inspekce považuje označení za klamavé. "Penny Market s tímto výkladem nesouhlasí. Se SZPI intenzivně jednáme a znovu se snažíme vysvětlit, že Penny od počátku vnímá českou kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how," uvedl Kolář. Například Sunar prodávaný v obchodech Penny Market se podle Koláře sice vyrábí ve Velké Británii, ale podle české receptury a výhradně pro české spotřebitele. "Proto do kategorie česká kvalita jednoznačně patří. Totéž je případ Mochovské zeleniny, která je připravována podle tradičních českých receptur. Ačkoli se vyrábí v Rakousku, je dodávána pouze do ČR," podotkl Kolář. RPR je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže ukládat pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise RPR může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.
Společnost Penny Market v ČR provozuje zhruba 340 diskontních obchodů a společně se supermarkety Billa patří do německé obchodní skupiny REWE Group.