09.11.2000 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Střední zemědělské školství čeká drama

České střední zemědělské školství brzy zažije nejdramatičtější časy své existence: "Pod kraje" ho dostane stejně jako celé školství zákon č. 157/ 2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky. Resort ministerstva zemědělství se pochopitelně usilovně snaží, aby mohl mluvit do očekávaného procesu redukce vzdělávacích zařízení (kde se vyučuje některý z 50 zemědělských, potravinářských a lesnických oborů) a nadále si uchoval i přístup k zemědělskému vzdělávání.

"Reálnou šanci přežít má podle mého názoru asi polovina ze 197 škol a 42 školních hospodářství. S tak velkou redukcí lze souhlasit za předpokladu, že u ní budou zemědělci a ti řeknou - ano, tuto školu potřebujeme a tuto můžeme naopak postrádat," řekl našemu týdeníku Ing. Josef Matoušek z Institutu výchovy a vzdělávání MZe ČR. "Jinak může nastat stav, kdy počet absolventů nebude odpovídat potřebám resortu."
Jak již bylo řečeno, předmětem mimořádného zájmu MZe jsou rovněž obory vzdělávání - vyhlašování jejich soustavy je ovšem podle návrhu školského zákona v rukou ministerstev školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a zdravotnictví po dohodě s ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími příslušnými ministerstvy (tedy i MZe) v rozsahu jejich působnosti. Každého okamžitě napadne tato otázka: A co když k dohodě v některých případech zkrátka nedojde? Jak asi skončí obory, kterých se měla dohoda týkat? Definitivně vypadnou ze hry?
Obory vyučované v zařízeních MZe patří mezi finančně náročné, protože absolventi získávají během studia například řidičské nebo svářečské oprávnění. Tato výhoda pro uplatnění v praxi logicky něco stojí - a právě peníze budou mít ve válce o podobu krajské vzdělávací sítě maximální váhu. Výhoda se může stát nevýhodou.
Situace na zemědělské školské scéně je ale dramatická i díky jiným faktorům. Střední školství je totiž rozdělené, zřizovatelem 79 odborných škol (tj. středních zemědělských škol, středních lesnických škol a středních průmyslových škol potravinářské technologie) a 42 školních hospodářství je MŠMT. MZe zase zřídilo 118 dalších zařízení - středních odborných učilišť, odborných učilišť a učilišť, integrovaných středních škol a středisek praktického vyučování. "Návrh postupu zpracování koncepčního řešení racionalizace sítě zemědělských škol a školních hospodářství", zpracovaný před 13 měsíci MŠMT ve spolupráci s MZe, tiše leží někde v kanceláři... a nikdo si ho už nevšímá.
Do hry o podobu zemědělského vzdělávání v 3. tisíciletí zato vstupuje v těchto dnech Agrární komora ČR se svým návrhem. Ten počítá s využitím současných školských zařízení MZe v koncepci celoživotního vzdělávacího procesu českých zemědělců. Informace o tomto pro mnohé nadějném materiálu a uvažovaných Centrech odborného vzdělávání MZe ČR přineseme v příštím čísle Zemědělce.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down