Mladé francouzské víno Beaujolais Čechy v posledních letech láká stále méně. Prodej mladého vína z oblasti u Lyonu mnohonásobně převyšují prodeje domácího Svatomartinského. Podle francouzských zdrojů se loni do Česka dovezlo 70 000 láhví nového Beaujolais, což je proti roku 2011 poloviční množství. Svatomartinského tuzemští vinaři loni dodali takřka 2,2 milionu lahví. Letos by měl počet jeho lahví prvně v historii mírně klesnout ke hranici dvou milionů.
Rostoucí popularitu Svatomartinského vína na úkor Beaujolais potvrzují v tuzemsku působící obchodní řetězce. Svatomartinská vína jsou našimi zákazníky stále více vyhledávaná a domácí tradice tak postupně překonává tradici dováženého Beaujolais Nouveau, potvrdila mluvčí obchodního řetězce Albert Judita Urbánková. Meziroční růsty prodeje Svatomartinských vín se podle ní v posledních letech pohybují mezi deseti a dvaceti procenty. Dodala, že prodej Beaujolais Nouveau se podle statistik z loňského roku pohybuje řádově v jednotkách procent, zbytek pokrývá Svatomartinské.
V Tescu se pro letošní rok rozhodli zařadit pouze moravská a česká mladá vína, nikoliv Beaujolais. Jedná se o výraz podpory českých dodavatelů a důraz na lokální produkci, vysvětlil mluvčí řetězce Tesco. Zároveň je to vyjádření dobré a dlouhodobé spolupráce s našimi vinaři, dodal.
Podle předního moravského sommeliéra Libora Nazarčuka stojí za úspěchem Svatomartinského na úkor Beaujolais několik faktorů. Patří mezi ně příznivější cena, aktivní marketingová kampaň moravských a českých vinařů, obnovující se nákupní patriotismus Čechů i fakt, že Svatomartinské víno přichází na domácí trh o několik dní dříve než francouzský konkurent.*