Situace, před níž Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již několikrát varoval a upozorňoval na ni dostatečně dlouho dopředu, skutečně nastala. Ani jedenáct dní před koncem roku není jasné, s jakou výší DPH mají obchodníci, podnikatelé i veřejnost počítat. Svaz tuto skutečnost považuje za alarmující a s ohledem na maloobchod i velkoobchod navíc značně znepokojující, uvádí ve stanovisku Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR jeho prezident Zdeněk Juračka.
Chápeme, že jsou dány zákonem lhůty na projednání každé nové či novelizované legislativy. Veškeré průtahy jsou však jen dalším znesnadněním existence již tak v tomto roce zkoušených obchodníků. Český trh nyní stojí před obrovským problémem. Nikdo neví, jak od 1. ledna kalkulovat ceny, nastavit pokladní, zbožové a další systémy.
„Problémem jsou i marketingové a plánované obchodní akce, které spotřebitelé stále hojněji využívají. Jejich plány se tvoří na čtvrtletí dopředu, což v naší situaci není možné. Navíc je více než pravděpodobné, že se celková nejistota ohledně výše DPH může promítnout i do cen v obchodech,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Nejistota z výše DPH se dotýká všech obchodníků bez ohledu na jejich velikost. Připravované změny jsou rovněž spojeny s velkými náklady a je více než pravděpodobné, že tyto výdaje nebudou ze strany státu nikterak kompenzovány. Podnikatelé tak budou pravděpodobně podávat žádosti o nejrůznější daňové úlevy nebo odpočet nákladů vynaložených na změnu systému tak, jak tomu bylo například v souvislosti s metanolovou aférou.
„Celá situace začíná mírně řečeno připomínat Kocourkov. Napřed držel obchodníky i celou podnikatelskou veřejnost v šachu Senát, poté Poslanecká sněmovna a nyní prezident ČR. Obchodníci zkrátka nemohou připravit dvě varianty ceníků, je tedy jasné, že do začátku nového roku vstoupí český obchod ve znamení chaosu,“ dodává Zdeněk Juračka.
Koupěschopnost obyvatelstva v letošním roce výrazně klesla, další skokové zdražování si proto obchodníci nemohou dovolit. Většina z nich už nemá prostor zvýšení DPH pokrýt na účet vlastních marží. Drobní živnostníci už to v žádném případě udělat nemohou a zvýšení DPH budou nuceni promítnout v cenách. A české domácnosti? Ty budou pravděpodobně dále snižovat svou spotřebu a tržby obchodníků budou i v roce 2013 dále klesat.