05.02.2024 | 08:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Technologicky nejvyspělejší Fastrac

JCB stále více investuje do vývoje v její zemědělské divizi. V současné době jsou v nabídce dvě modelové řady traktorů JCB Fastrac – 4000 a 8000. Tyto zemědělské traktory se již druhým rokem mohou pyšnit přívlastkem iCON, tedy označení znamená jediné – technologicky nejvyspělejší Fastrac, jaký kdy opustil brány výrobního závodu.

Pojďme se krátce ohlédnout za myšlenkou, se kterou Fastrac přišel v roce 1993 na trh. Traktory obecně stráví velkou část svého pracovního vytížení na silnici. Ať už z důvodu velkých vzdáleností mezi jednotlivými poli, dopravou zemědělských komodit, či při dalších závislých činnostech – doprava stavebních materiálů, obsluha živočišné výroby, převozy přípojných strojů atd. Klasická neodpružená koncepce traktoru zde narazí na své limity. Proto bylo nasnadě vytvořit stroj, který by byl rychlejší a zároveň komfortnější a bezpečnější při častých přejezdech.

Z této myšlenky dodnes pramení celá konstrukce traktoru – pevný svařovaný rám, ve kterém jsou uloženy motor i převodovka, a na něj nezávisle zavěšené obě nápravy – plné odpružení. To dává traktorům JCB Fastrac naprosto jedinečné jízdní vlastnosti, podobající se terénním vozidlům. Kabina řidiče je pak umístěna ve středu traktoru. Tato koncepce je běžná u traktorů těch nejvyšších výkonových tříd. Důvod je jasný. Tímto způsobem lze přenést hmotnost více na přední nápravu traktoru, navíc zbývá více místa na zadní příslušenství jako například závaží za kabinou, palivová nádrž, servisní přístup, úložný prostor, atd. Dalším benefitem tohoto umístění kabiny je opět zlepšení komfortu řidiče – sedačka je téměř mezi nápravami, což významně redukuje rázy vyvolané přejezdem příčných nerovností.

To, co sdílí obě dnes vyráběné modelové řady 4000 a 8000, je právě kabina řidiče – ta je jedna z nejprostornějších na trhu. Motor i převodovka jsou dodávané společností Agco. Menší řada Fastrac 4000 používá motor AgcoPower 6,7 l o výkonu až 235 koní. Převodovka je plynulá (Vario) a lze ji považovat za nejvhodnější pro daný účel traktoru Fastrac 4000. Ten se často používá v dopravě, pícninách, lisování a také stále častěji v ochraně rostlin. Jako jediný traktor ve třídě od 200 do 250 koní totiž dokáže nabídnout natáčení obou náprav! Z toho pramení mnoho výhod – významná redukce poloměru otáčení (průměr pod 10 m), a co je pro zemědělce nejdůležitější – tento Fastrac dokáže při otáčení na souvrati udržet režim, kdy stopa přední nápravy je shodná s tou zadní. Tento argument je dnes jeden z hlavních rozhodujících o koupi traktoru např. do taženého postřikovače. V kombinaci s natáčením nápravy postřikovače totiž tyto, byť dlouhé soupravy, dokáží udržet poškození porostu na souvratích pouze na nezbytném minimu.

Pro řadu Fastrac 8000 si zákazníci v našich podmínkách našli často jiné využití. Motor AgcoPower 8,4 l o výkonu až 348 koní, celková hmotnost 18 tun a masivní zadní náprava jej předurčuje k tomu nejtěžšímu nasazení v dopravě a tahových pracech. Uplatňuje se jako tahač cisteren při vývozu a aplikaci kejdy z BPS či živočišné výroby nebo v dopravě komodit jako je obilí, senáž a siláž z pole na farmu nebo také k těžším polním pracím.

Obecný tlak na zvyšování preciznosti a efektivnosti vedly k tomu, že stávající terminál shodný pro obě modelové řady již nestačil tomuto trendu. Toto se významně změnilo již zmíněnou inovací nazvanou iCON. Pojďme si nyní přiblížit, co se za ní skrývá.

Především se významně zlepšila konektivita traktoru. U předchozích verzí bylo nutné dodat do traktoru neoriginální monitor, který poté umožnil zobrazení přípojného nářadí přes stále více rozšířenou sběrnici ISOBUS. To znamenalo dva monitory v kabině a také ne zcela ergonomicky ideální ovládání.

Nový 12“ monitor, který JCB vyvinulo, je plně ISOBUS kompatibilní. Výrobce šel ještě dál a do loketní opěrky integroval také přídavný Joystick, který umožňuje přiřazení ISOBUS funkcí pro lepší ergonomii ovládání.

Co se dále změnilo, je možnost vybavit traktor z výroby systémem automatického řízení podle GPS. Dříve se opět využívali dodavatelé – Trimble, GreenStar, Topcon a další. Systémy těchto výrobců bylo nutné implementovat do traktoru. S inovací iCON se toto částečně změnilo. Stále je možné využít již zmíněné značky, aby výrobce vyhověl požadavkům zákazníků, kteří mají flotilu svých strojů již založenou na těchto značkách navigačních systémů. Navíc se významně usnadnila samotná montáž těchto systémů, kdy jsou potřebné kabeláže a konektory již součástí traktoru. Úplnou novinkou je ale navigační systém, instalovaný v již zmíněném 12“ monitoru. Ten je nazván JCB GPS a jde o systém založený na přijímači Novatel. Prostředí navigace, zobrazované na monitoru je již plně z dílny JCB. Co se přesnosti signálu týče, je na výběr od klasického neplaceného signálu DGPS, RTK přes satelit až po využití pozemních RTK stanic. Pro potřeby precizního zemědělství lze traktor navigaci odemknout také řízením sekcí a dávky právě přes systém ISOBUS.

Poslední novinkou je nové, inteligentnější ovládání Vario převodovky nazvané STC (Smart Transmision Control). Systém je založen na maximální intuitivnosti. Veškeré přechody ve způsobech ovládání jsou možné provést za jízdy. Například obsluha traktoru se může rozjet pomocí pedálu, po dosažení cestovní rychlosti rukou převezme ovládání traktoru pomocí do hlavního Joysticku. Ten změnil logiku ovládání, nově lze rychlost ovládat pomocí joysticku vpřed a vzad, což je nejrozšířenější způsob mezi všemi výrobci.

Všechny tyto dílčí inovace dělají z JCB Fastrac iCON plnohodnotný traktor schopný plnit požadavky i toho nejpřísnějšího majitele, agronoma či samotné obsluhy.*

Ing. Jan Mrkos
Produktový manažer JCB Fastrac
PEKASS a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down