Prodejce energetických nápojů Red Bull ČR loni zvýšil zisk o 29 procent na 19,1 milionu korun. Tržby společnosti stouply zhruba o desetinu na 731,8 milionu korun. Firma to uvádí ve své výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin. Konkurenční společnosti Al-Namura, která vyrábí například značku Big Shock!, loni dle výroční zprávy vzrostl obrat o sedm procent na 506 milionů korun, zisk jí pak vyskočil o 31 procent na 52,2 milionu Kč. Za samotný Big Shock firma loni utržila 320,9 milionu Kč, meziročně o 8,2 procent více. Celý trh se podle Al-Namury loni z hlediska hodnoty zvýšil o 19,3 procenta na 2,4 miliardy korun.
"Trh energetických nápojů se v ČR v roce 2018 vyvíjel, stejně jako v posledních letech, velmi pozitivně. Celá kategorie rostla v hodnotě o 19,3 procenta. Růstový trend byl patrný i v objemu prodaných produktů, a to o 12,9 procenta," uvádí Al-Namura.
Značka Big Shock! je pak podle ní nejprodávanějším energetickým nápojem v ČR, meziročně z hlediska objemu vzrostla o 17 procent, tvořila tak 14,24 procenta na trhu. "V hodnotě zaujímá značka Big Shock! druhý nejsilnější podíl na trhu energetických nápojů se 17,2 procenta," dodává výroční zpráva. Loni na konci srpna ukončila firma prodej čtvrtlitrových plechovek, zvětšila je na 330 mililitrů.
Zatímco Red Bull ČR se soustředí na prodej hlavně své vlajkové lodi - energetického nápoje, Al-Namura má ve své portfoliu také čaj Ahmad Tea, ledovou kávu Mr. Brown a další produkty.
Podle spotřebitelského panelu GfK si energetické nápoje kupuje v ČR každá třetí domácnost, více pak rodiny s dětmi nad 15 let. Ty si tyto nápoje koupí několikrát ročně ve více než polovině případů. Během sledovaných 12 měsíců průměrně spotřebovala kupující domácnost 11 litrů těchto nápojů, uvedla GfK letos v květnu.*