Koncentrace tuzemského maloobchodního trhu dále pokračuje a přibližuje se situaci v západoevropských zemích. Spolu s tím se mění i přístup spotřebitelů. Ve srovnání s předchozími lety se loni zvýšil význam šíře sortimentu pro jejich výběr prodejny, a naopak mírně klesl počet těch, kteří uvádějí jako zásadní důvod nákupu slevy. Vyplývá to z předběžné verze Zprávy o stavu zemědělství ČR za rok 2015, tzv. Zelené zprávy, kterou má týdeník Zemědělec k dispozici.
Zhruba pro 97 procent českých domácností představoval loni hlavní nákupní místo některý z první desítky maloobchodních řetězců, což bylo o jeden procentní bod (p. b.) více než v předešlém roce. Přitom celkem pro 77 procent dotázaných je hlavním nákupním místem pět největších řetězců, zatímco o rok dříve v nich převážně nakupovalo 71 procent respondentů. Jako své hlavní nákupní místo, kde utratí nejvíc ze svých výdajů za potraviny a zboží denní potřeby, uvedlo 24 procent dotázaných (o 1 p. b. více než v roce 2014) Kaufland. Na druhé místo se posunuly prodejny Tesco, které získaly celkových 16 procent preferencí (meziroční zvýšení o 3 p. b.), třetí příčka patří prodejnám Albert s preferencemi 15 procent, tj. růst o 3 p. b. Na čtvrté příčce jsou pak prodejny Lidl (12 %, meziroční růst o 3 p. b.), a TOP 5 uzavírá diskontní řetězec Penny Market (11 %, pokles o 3 p. b.).
Pokud jde o tržní podíl tzv. moderního trhu v České republice celkem, kam zpráva řadí společnosti Kaufland, Tesco, Ahold, Makro, Penny Market, Globus, Lidl a Billa, zvýšil se vloni na 68,9 procenta proti 68,7 procenta v roce 2014. Z hlediska objemu tržeb největších obchodních firem byl loni na prvním místě řetězec Kaufland s celkovými tržbami 58,8 miliardy korun. Z ním následovaly Ahold ČR (48,6 mld. Kč), Tesco Stores ČR (40,7 mld. Kč), Lidl ČR (40,8 mld. Kč), Penny Market (32,8 mld. Kč), Makro cash & carry (30,7 mld. Kč), Globus ČR (23,5 mld. Kč) a Billa (22,2 mld. Kč).*