Ukrajinští zemědělci se obávají, že zdražení na železnici sníží osevní plochy
Ukrajinská státní železniční společnost Ukrzaliznycja má v úmyslu o dalších 20 procent zvýšit poplatek za nákladní dopravu, což se týká zejména obilí. Ukrajinský zemědělský svaz UGA se obává, že takový krok v zemi v příštím roce povede k výraznému snížení osevních ploch. Státní železnice poplatky naposledy zvýšila loni v červnu, a to o 70 procent. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
Svaz UGA tvrdí, že zvýšení přepravních tarifů povede ke zvýšeným ztrátám pro zemědělce, k dalšímu snížení osevních ploch a k poklesu vývozu. Železnice uvedla, že zvýšení tarifů je nezbytné, aby se firma dostala ze ztrát a hospodařila alespoň vyrovnaně.
Ukrajina přišla až o 30 procent osevních ploch
V důsledku ruské invaze z února loňského roku přišla Ukrajina až o 30 procent osevních ploch. Blokáda velkých černomořských přístavů pak zvýšila náklady na logistiku a pěstování téměř všech plodin se stalo nerentabilním. "Zvýšení tarifů pro nákladní železniční dopravu a růst nákladů na používání vagonů způsobí zemědělcům ještě větší ztráty a sníží oseté plochy pro sklizeň v roce 2024," uvedl svaz UGA. "V době, kdy je export obilovin a olejnin jedním z hlavních zdrojů devizových příjmů země, snížení plochy oseté těmito plodinami automaticky znamená pokles exportu a devizových příjmů," dodal.
Zemědělský svaz také uvedl, že ztráty v zemědělství v důsledku snížení produkce, blokády přístavů a vyšších cen vstupů se odhadují na více než 25 miliard dolarů (přes 560 miliard Kč). Finanční a logistické potíže už snížily osevní plochu klíčové ozimé pšenice určené na export a domácí spotřebu ozimé pšenice zhruba na čtyři miliony hektarů ze 4,5 milionu hektarů loni. Vláda uvedla, že sklizeň v příštím roce už podle dosavadních očekávání klesne na 18 až 20 milionů tun z více než 22 milionů tun v letošním roce. Svazy producentů také uvedly, že zemědělci by mohli v příštím roce snížit plochu osetou kukuřicí a ječmenem. Ukrajinské státní dráhy minulý týden ve středu oznámily, že kvůli opravám omezily dodávky obilí do Oděsy, jednoho z klíčových černomořských přístavů na Ukrajině. "Ukrzaliznycja začala opravovat železniční infrastrukturu na své síti, což brání pohybu nákladních vlaků do přístavů v Oděské oblasti," uvedl na facebooku zástupce ředitele obchodního oddělení železnic Valerij Tkačov. Kdy budou omezení zrušena, společnost neuvedla. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj minulý týden v úterý uvedl, že vývoz z Ukrajiny přes alternativní černomořský koridor pro námořní dopravu dosáhl od zahájení provozu letos v srpnu téměř čtyř milionů tun. V nákladu na trase, která vede podél jihozápadního černomořského pobřeží do rumunských teritoriálních vod a dál do Turecka, převládá obilí a další potravinářské produkty. Ukrajina tradičně využívá své černomořské přístavy v Oděské oblasti k vývozu potravin, kovů a dalších komodit.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!