Drobní zemědělci a živnostníci se obávají navrhovaného zavedení elektronické evidence tržeb (EET), která by se mohla od února 2016 jako prvních týkat ubytovacích a stravovacích zařízení. Podle nich toto opatření neodbourá daňové podvody, ale zničí drobné živnostníky a hospodské na venkově a umrtví život na vesnici. Na společné tiskové konferenci Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ) a Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR (SPŽČR) to řekl předseda ASZ Josef Stehlík.
„Otevřeně prohlašujeme, že nejsme a nikdy jsme nebyli zastánci nepoctivých podnikatelů, kteří dokážou parazitovat na mezerách v naší legislativě a nefunkčnosti či neschopnosti státní správy. Důrazně se však ohrazujeme proti klimatu, které je v současné době vytvářeno kolem zákona o EET, tedy že podnikatelé jsou zloději a krátí stát na daních,“ uvádí se mimo jiné ve společném prohlášení obou organizací
Podle předsedy představenstva SPŽČR Bedřicha Dandy se nakonec systém bude týkat všech lidí, kteří budou mít IČO a výjimky z tohoto nařízení, které dnes uvádějí předkladatelé této první normy, po jejím schválení za čas pominou. „Nepoctivé, kteří načerno nabízejí své služby na venkově a kteří nikde ani registrovaní nejsou, se EET nedotkne, protože je stát ani nedokáže vyhledat,“ uvedl Danda.
Podle člena představenstva SPŽČR Václava Valenty je také kardinální otázkou technická stránka fungování případné elektronické evidence tržeb. „Nejsou dosud zveřejněny technické parametry systému pro posouzení připojení stávajícího vybavení podnikatelských subjektů do systému EET. Z tohoto důvodu tvrdíme, že hrozí stejná nepřipravenost jako v případě zavedení nového registru vozidel, systému výplaty sociálních dávek, ale s daleko fatálnějšími dopady mezi podnikateli i občany,“ uvedl Valenta.
Obě organizace také záměr EET kritizují mimo jiné proto, že nejsou stanoveny závazné právní kroky k postupnému rozšiřování působnosti zákona na další subjekty, není určeno přechodné období, ve kterém by systém fungoval ve zkušebním režimu, a že není proveden řádný a objektivní rozpočet nákladů, jak na straně státu, tak i dopadů na podnikatelskou veřejnost.
Ani Stehlík si podle vlastních slov neumí představit technickou stránku fungování evidence.
Jako příklad dává fungování registru zemědělské půdy LPIS, který podle něj ve chvíli, kdy sedláci žádají o dotace, kolabuje. Podle něj pak fungování stojí spoustu peněz a nedokáže si proto představit, jak by fungovala elektronická evidence tržeb (EET) například před Vánocemi.
Danda je sice podle vlastních slov přesvědčen, že systém EET nakonec nebude v Poslanecké sněmovně schválen, nicméně v případě, že by schválen byl, nejsou ani ASZ ani SPŽČR schopny s jeho zaváděním svým členům pomoci, protože k EET zatím chybí většina podstatných, zejména technických informací.
Předlohu, která EET zavádí, začali v červnu projednávat zákonodárci v dolní komoře parlamentu. První čtení ale poslanci nedokončili, bude pokračovat v červenci. Vláda od evidence očekává narovnání podnikatelského prostředí i omezení šedé ekonomiky a tedy vyšší výběr daní. Státní rozpočet podle propočtů ministerstva financí může zavedením systému celkově získat z DPH a daně z příjmu dodatečně ze sektoru stravování a pohostinství a maloobchodu zhruba 12,5 miliardy korun. Doprovodné zákony k návrhu by měly snížit sazby DPH ve stravovacích službách z 21 na 15 procent a zavést jednorázovou slevu až pět tisíc korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby.*