Ministerstvo zemědělství letos dvakrát upozornilo na různou kvalitu potravin prodávaných pod stejnou značku a podobným obalem v ČR a Německu. Šlo o lančmít od dánského výrobce Tulip, který obsahoval v ČR hlavně drůbeží separát, kdežto v Německu vepřové maso, druhý případ byl s rybími prsty, které měly v Německu více masa a o 30 gramů větší balení. Německo stejně jako Dánsko odpovědělo, že v tom problém nevidí, řekla na konferenci o dvojí kvalitě potravin náměstkyně ministra zemědělství Viera Šedivá. Je tak podle ní potřeba změnit evropskou legislativu.
"Podle názoru německé strany k porušení práva spotřebitele nedošlo - obsah masa na obalu je správný a spotřebitel není uveden v omyl," uvedla Šedivá. "Myšlenka (jednotné evropské metodiky) byla dobrá, ale v praxi nefunguje - ostatní státy na to nereagují," dodala Šedivá. Metodiku představila v červnu Evropská komise (EK). Podle europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD) se na tvorbě jednotné metodiky EK pro zjišťování dvojí kvality potravin ve velké míře odrazily zájmy výrobců potravin. "Nepovažuji za správné, aby pravidla testování určili sami testovaní," řekla. Evropský parlament proto v minulém týdnu vybídl komisi k vypracování přísnější legislativy, která by z vnitřního trhu odstranila problém dvojí kvality výrobků ve stejném balení. "Evropský parlament řekl, že praktiku dvojí kvality jako takovou odmítá a chce ji mít na černé listině směrnice o nekalých obchodních praktikách, která se v současnosti připravuje k revizi," řekla poslankyně minulý týden novinářům o hlavním poselství své zprávy. Ta reagovala na přístup EK, která naznačila, že "tu a tam a za určitých okolností to může být povolená praktika", dodala. O dvojí kvalitě potravin již několik let hovoří státy visegrádské čtyřky. Diskuse se loni dostala i na zasedání nejvyšších představitelů Evropské unie. České ministerstvo nechalo loni nechalo dvakrát otestovat výrobky prodávané v podobném obalu v Německu, Rakousku, Česku, Slovensku a Maďarsku. Z 21 testovaných dětských výživ, krmiv pro domácí zvířata a privátních výrobků obchodních řetězců prodávaných jich bylo stejných sedm. Tři výrobky byly mírně odlišné, jedenáct jich bylo jiných. V první sérii testů z 21 produktů, které měly podobný obal, byly ve všech zkoumaných členských státech shodné tři.*