V Plzeňském kraji začíná 15. ročník soutěže o značku Regionální potravina. Malí a střední zpracovatelé a farmáři se mohou se svými nejlepšími i originálními produkty přihlásit do 22. dubna. Odborná hodnotitelská komise zasedne 7. května a poté budou veřejné ochutnávky. Značka je pro spotřebitele zárukou, že je v produktech nejméně 70 procent místních surovin nebo českých surovin, pokud místní v regionu nejsou. Řekla to dnes krajská koordinátorka Helena Hnojská z obecně prospěšné společnosti Úhlava z Klatov.
Vítězové budou dekorováni na krajských dožínkách v neděli 8. září v Dýšině na Plzeňsku.
Zájem o regionální produkty podle Hnojské trvale roste. Výrobci se naučili se značkou pracovat a využívat ji v propagaci. Potvrzuje to také Tomáš Popp, organizátor plzeňských farmářských trhů. Trhovci, kteří prodávají i v Praze, uvádějí, že v Plzni mají vyšší tržby.
"Značka přináší potravinářům prestiž mezi kolegy a možnosti nové spolupráce. Zákazníci pak mají jistotu, že produkty označené 'zeleným sluncem' jsou z regionálních surovin, kvalitní a čerstvé," uvedla Hnojská. Kromě prestižního loga národní kvality získají vítězové publicitu v médiích a na sociálních sítích, propagační materiály a možnost účasti na 15 ochutnávkách v kraji.
Stovky soutěžících
Ve 14. ročníku se v kraji zapojilo do soutěže přes 400 hlavně menších výrobců s 1305 produkty, z nichž bylo oceněno 117. Podle odborného garanta soutěže v kraji Ivo Šaška si svoji kategorii najde každý malý nebo střední producent potravin. "Přihlásit se není administrativně náročné, jsme připraveni všem zájemcům pomoci," uvedl.
"Otevřela se nám nová cesta a nové spolupráce," řekla dvojnásobná držitelka ocenění Jindřiška Jandečková z Rodinné Sýrárny Jarov. Jana Müllerová z Domažlického pivovaru, jejichž 'dvanáctka' vyhrála loni, dodala, že díky ocenění je o nich více slyšet.
Regionální potravina je projektem Ministerstva zemědělství, cílem je podpora a propagace potravinářů a farmářů do 250 zaměstnanců i regionů původu potravin. Výrobky mohou mít značku čtyři roky, pak mohou soutěžit znovu. Teď smí značku používat 36 produktů z regionu, tedy plný počet každoročních vítězů. Loni získalo ocenění v kraji devět výrobků, třeba čerstvý kozí sýr ořechový z výrobny Adama Březovského, jablečné chutney bez chilli od Šárky Líbenkové a Žihelská svačinka od uzenáře Jaroslava Procházky. Porota posuzovala 126 výrobků od 39 výrobců, jichž bylo meziročně o 11 více. "Čekáme jich opět víc," dodala Hnojská.*