Vegetariáni v Polsku připravují protestní akce proti polským výrobcům masa a uzenin, kteří chystají kampaň, jenž má spotřebitele přesvědčit o tom, že maso není nezdravé a že se po něm netloustne. Kampaň má finančně podpořit Evropská unie.
"Nechci jmenovat viníky, ale skutečností je, že kdosi Polákům namluvil, že maso není zdravé," postěžoval si v deníku Metro Piotr Ziemann ze Sdružení polských řezníků a uzenářů. Podle něj mají maso a výrobky z něho v posledních letech pošramocenou pověst. Polsko zažilo několik afér, v nichž hlavní roli hrálo zkažené maso.
Spotřeba méně zdravých druhů masa v Polsku stejně jako v Česku klesá. V polovině 90. let minulého století průměrný Polák za rok snědl přibližně 50 kilogramů vepřového a 20 kilogramů hovězího. V současnosti spořádá 40 kilogramů vepřového a necelé čtyři kilogramy hovězího. Jeden obyvatel Česka spotřebuje 42 kilogramů vepřového a deset kilogramů hovězího.
Důvěru Poláků v maso, které končí na jejich stolech, má obnovit kampaň s názvem Maso dává sílu. Začne letos na podzim, trvat má tři roky. Ale už v létě chtějí řezníci a uzenáři informovat třeba o tom, jak zdravě připravovat maso na grilu.
Organizátoři kampaně na ni mají rozpočet šest milionů eur (zhruba 156 milionů korun), z čehož polovinu by měla zaplatit Evropská unie, na oficiální potvrzení dotace ale řezníci ještě čekají. "Chceme apelovat na zdravý rozum lidí a říct jim, že maso je kromě mléčných výrobků a zeleniny důležitou součástí potravy," řekl Ziemann. Počítá s tím, že kampaň Maso dává sílu podpoří sportovci.
Nadace Viva!, která se zasazuje za práva zvířat a propaguje bezmasý jídelníček, tvrdí, že Sdružení řezníků a uzenářů usiluje hlavně o větší prodej masa. Nadace nechápe, že kampaň má finančně podpořit Evropská unie. "EU dává peníze na podporu jedení ovoce a zeleniny, a pokud chce nyní dotovat kampaně řezníků a uzenářů, vysílá jednoznačný signál: Jezte všeho více," myslí si šéf nadace Cezary Wyszyński.
Nadace Viva! chystá protikampaň, která má Poláky od spotřeby masa a uzenin odradit.