Ingredience na velikonoční pečení letos v akčních letácích meziročně zdražily asi o 32 procent. Nejvíce narostla cena mléka, proti minulému roku o 98 procent, a cukru krupice, asi o 88 procent. Vyplývá to z průzkumu České distribuční, která je největším distributorem letáků v České republice. Zájem o dekorace a suroviny na velikonoční pohoštění v obchodech již také roste a zatím je srovnatelný s loňskem.
V akcích jsou letos dražší také vejce. Deset kusů velikost M vyjde na přibližně 44 korun, proti loňsku je to o 13 korun více, stojí v průzkumu. Cena kostky másla podle něj stoupla o 6,5 Kč na 43 korun, cena kilogramu polohrubé mouky pak o 2,3 Kč na 20,2 koruny. Celkově bude letos příprava velikonočního beránka nebo mazance ze surovin ve slevě stát 60 Kč, ve srovnání s minulým rokem je to nárůst o 15 korun, zjistila firma. Průměrná sleva devíti sledovaných položek se podle České distribuční o Velikonocích pohybuje okolo 24 procent, minulý rok to bylo 26 procent. Společnost analyzovala letáky sedmi největších tuzemských řetězců z období před loňskými a letošními Velikonocemi. Poptávka po surovinách na pečení a dalším pohoštění začíná již tři týdny před Velikonocemi, řekl mluvčí firmy Košík.cz František Brož. Pomlázky a malovaná vajíčka podle něj proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, doplnil. V prodejnách Globus mají zákazníci aktuálně největší zájem o čerstvé maso, jako je například jehněčí a králičí, nebo o velikonoční dekorace. Ve výzdobě podle mluvčí Anety Turnovské letos převládá žlutá, červená, zelená a modrá barva. Firma plánuje napéct 100 000 mazanců a 80 000 jidášů, tedy stejné množství jako loni, uvedla. Největší nápor zákazníků v Penny Market očekávají v tomto týdnu. "V tomto období roste počet velkých, takzvaných rodinných, nákupů a klesá počet těch běžných každodenních," řekl mluvčí Tomáš Kubík. S ohledem na ekonomickou situaci podle něj dodavatelé nenabízejí tolik novinek jako v předešlých letech. Při přípravě pohoštění letos Češi příliš neexperimentují a drží se klasiky, uvedl mluvčí Tesco Michal Kuzmiak. Pomlázky, barvená vajíčka nebo velikonoční mazance jdou podle něj na odbyt už v těchto dnech. Na Rohlík.cz zákazníci naopak nejvíce žádají čerstvé bylinky, jako jsou medvědí česnek nebo kopřiva, řekla ČTK mluvčí Denisa Morgensteinová. Poptávka je podle ní také po bramborách, za které si Češi o svátcích rádi připlatí, doplnila. V nabídce má podle ní e-shop také máslo ve tvaru zajíce, nově letos zařadí pomlázky. Lidl svým zákazníkům přináší výběr čokoládových figurek, které má i ve veganské variantě, nebo alkoholu. V příštím týdnu firma zopakuje akční nabídku na suroviny na pečení, uvedl mluvčí Tomáš Myler.*