Padesátka producentů ze spolku Velkobílovických vinařů bude nalepovat na svá vína logo červenožluté slípky. Do konce června by chtěli označit lahve s loňskou úrodou, od července začnou polepovat i nové výrobky. Chtějí tak bojovat s pančovanými víny. Uvedl to na nedávném setkání s novináři mluvčí spolku Stanislav Hrabal s tím, že logo má garantovat geografickou příslušnost hroznových plodů právě z katastru Velkých Bílovic.
Černý trh s víny podle Velkobílovických vinařů dosáhl v posledních letech nebývalých rozměrů, nejvíce palčivé je klamané označování původu vín. Z analýzy Svazu vinařů ČR vyplývá, že jen v roce 2013 se nelegálně prodalo na 50 miliónů litrů vína. „Nechceme čekat na připravovanou novelu zákona a rozhodli se své produkty opatřit společným logem červenožluté slípky, které bude jako registrovaná ochranná známka garancí kvality,“ sdělil Hrabal. Ministerstvo zemědělství v současnosti připravuje sice novelizaci zákona o vinařství, která hledá zejména vhodné nastavení způsobu prodeje sudového vína, jako jsou jednorázové back-in-boxy a podobně, nicméně novela vstoupí v platnost nejdříve začátkem roku 2016.
Největší vinařská obec ČR předpokládá, že do konce roku bude mít etiketu milión lahví z jejich produkce. Záruka a kontrola jdou za dozorčí radou spolku Velkobílovických vinařů. „Slípku jako registrovanou ochrannou známku máme již od roku 2011. To, že ji nyní dáváme na etiketu, vyvstalo ze současné situace na trhu, která se stále zhoršuje. Příliš velký počet klamavého označení na lahvích nás přiměl, abychom svůj původ chránili po svém,“ vysvětlil Hrabal. Právě moravský původ je totiž nejvíce zneužíván a vína pod tímto označení prodávaná jsou mnohdy pančovaná a z ČR nepocházejí, doplnil.
Celý článek si můžete přečíst v týdeníku Zemědělec č. 28