Více než polovina českých domácností (52 %) je proti tomu, aby byly o svátcích zavřeny obchody. Téměř každá domácnost (96 %) totiž o svátcích či v neděli někdy nakupuje, ve třetině případů dokonce vyráží i za většími nákupy potravin. Téměř dvě třetiny nakupujících (65 %) jsou proti tomu, aby stát určoval, kdy mají mít obchody otevřeno a kdy ne. Tyto a další závěry přinesl průzkum společnosti Incoma GfK, který pro Svaz obchodu a cestovního ruchu a další zástupce oboru reprezentované Mezinárodním výborem nákupních center ICSC, realizovala společnost Incoma GfK na reprezentativním vzorku české populace.
V souvislosti s plánovanou regulací prodejní doby v českých obchodech se zástupci maloobchodníků a velkoobchodníků a provozovatelů obchodních center rozhodli uskutečnit průzkum mezi českou populací zaměřený na jejich nákupní potřeby. Průzkum odhalil, že drtivá většina Čechů má nakupování o svátcích či v neděli hluboce zažité a nerada by o tuto možnost přišla. „Průzkum potvrdil, že Češi jsou zvyklí zajít si do obchodu v neděli či o svátcích jak pro drobný nákup potravin (69 %), tak i pro nákup větší či pro pořízení různých kategorií nepotravinářského zboží,“ konstatuje Tomáš Drtina, managing partner Incoma GfK.
Na základě této skutečnosti jsou tak Češi výrazně proti jakémukoliv omezování prodejní doby. Téměř dvě třetiny Čechů (65 %) jsou zásadně proti tomu, aby stát určoval obchodníkům, kdy mají mít otevřeno. „Jak z nově získaných dat, tak i z rozhovorů s našimi zákazníky víme, že jakékoliv omezování otevírací doby je silnou reminiscencí na doby dávno minulé. Mnozí se tak ptají, zda v tom stát bude pokračovat a bude regulovat i otevírací dobu v kavárnách či restauracích,“ upozorňuje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky, která zároveň dodává:„Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě zastává negativní stanovisko k problematice legislativního omezování otevírací doby v obchodech. Podle našeho názoru se jedná o záležitost, kterou není třeba regulovat prostřednictvím legislativy, ale vše by mělo být ponecháno na svobodném rozhodnutí obchodníků a případné samoregulaci, která již mnohdy funguje.“
Omezení prodejní doby v maloobchodě by rovněž výrazně zasáhlo do chodu většiny nákupních center v České republice. Navrhovaná regulace chce totiž omezit nákupy v prodejnách nad 200 m2, které jsou typické právě pro nákupní centra. „Zavření velkých prodejen o svátcích by zásadním způsobem zasáhlo do provozu nákupních center. V případě, že bude nový zákon schválen, průzkum predikuje pokles návštěvnosti o více než polovinu. A to je špatná zpráva jak pro zákazníky, tak i pro provozovatele ostatních prodejen v nákupních centrech, kterým by zůstaly stejné provozní náklady, avšak výrazně poklesly tržby,“ podotýká Jan Kubíček, předseda Českého výboru ICSC.
Libor Dupal, ředitel Sdružení českých spotřebitelů uvedl: „Regulace trhu má probíhat v omezené míře pouze tam, kde existující samoregulační či regulativní mechanismy trhu nefungují. Myslíme si, že návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě není tím případem. Zasahuje neadekvátně do vztahu spotřebitele a prodejce. Pro nás, zástupce spotřebitelů, není taková regulace odůvodnitelná, a proto ani přijatelná. Jsme přesvědčeni, že po počátečních extrémech před lety (například 24hodinový provoz) se situace ohledně otevírací doby v zásadě ustálila a trh v tomto směru regulaci nepotřebuje.“*