Vinařský fond bude propagovat tuzemská perlivá vína pod jednotnou značkou
Vinařský fond přichází po Svatomartinském s další národní značkou, která má pomoci tuzemským vinařům s propagací jejich vín. Ochranná známka perlivých vín "bublinky" vznikala dva roky a vinaři se o ni mohou hlásit už teď s víny, která splní stanovené podmínky. Vinařský fond o tom informoval v tiskové zprávě.
Rada Vinařského fondu schválila zavedení známky i parametry vína
Rada Vinařského fondu zavedení známky i základní parametry vína schválila před týdnem. Bílá perlivá vína musí pocházet ze 60 procent z odrůdy Veltlínské zelené, doplněna může být odrůdami Müller Thurgau, Ryzlink vlašský, Chardonnay, Rulandské bílé, Rulandské šedé, Ryzlink rýnský, Sylvánské zelené, Neuburské a nearomatickými PIWI odrůdami, které ale nesmí tvořit víc než deset procent. "Důvodem tohoto opatření je otevření ochranné známky co největšímu množství vinařů. Veltlínské zelené je velmi rozšířená odrůda, vinaři ji mají ve vinohradech i ve sklepích," sdělil ředitel Vinařského fondu Zbyněk Vičar. Pro růžová šumivá vína jsou povolenými odrůdami Zweigeltrebe, Svatovavřinecké a Frankovka, které musí tvořit minimálně 85 procent pro jedno-odrůdová vína nebo pro výrobu cuvée, doplňkovou odrůdou je Rulandské modré. Doporučovanou metodou je sycení kvasným plynem, další možností je metoda sekundárního kvašení v tanku, známá jako charmat. Vinaři budou o ochrannou známku žádat pro každou šarži vína. Žádat o ni mohou v Národním vinařském centru, kam budou také posílat vzorky. Na rozdíl od Svatomartinského ale nebudou vína před propůjčení značky kontrolována, splnění podmínek vinaři doloží v přihlášce. "Vzorky budou archivovány po dobu dvou let a v případě pochybností o splnění podmínek projdou hodnocením. Pokud by se zjistilo, že vinař podmínky nesplnil, pravděpodobně dál nebude mít možnost známku využívat, penalizační systém ale teprve vzniká," popsal Vičar. Propagaci ochranné známky v médiích a prodej vín označených značkou "bublinky" chce fond zahájit v první polovině příštího roku. Vína budou výrazně odlišena tyrkysovou barvou na uzávěru lahve, který bude bez výjimky šroubovací. "Na první pohled budou vína odlišitelná od ostatních. V tomto týdnu ještě dokončujeme celý logomanuál," dodal Vičar. Fond zvažuje i uspořádání festivalu nebo propagační akce na podporu nové značky. U značky Svatomartinské se ujalo pořádání každoročního koštu na náměstí Svobody v Brně, kde se scházejí tisíce lidí, aby ochutnaly první vína od 100 výrobců.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!