Vinařský fond loni hospodařil s výdaji 82,9 milionu Kč. Meziročně je to o devět procent více než v roce 2021, kdy byly výdaje fondu 76,3 milionu Kč. Většina peněz směřuje na marketingové aktivity, které mají podpořit prodeje tuzemských vín nebo rozvíjet vinařskou turistiku. Vyplývá to z výroční zprávy fondu, kterou tento týden projednal sněmovní zemědělský výbor. Schválit ji musí Poslanecká sněmovna.
Největší část výdajů fondu podle výroční zprávy loni tvořila marketingová podpora značky Vína z Moravy, vína z Čech, na kterou směřovalo přes 26 milionů Kč. Marketingové aktivity se vedle obecné propagace tuzemských vín zaměřují i na speciální akce, jako je svatomartinské víno. Fond realizuje i marketingové průzkumy ve spolupráci s různými agenturami. "Preference tuzemských vín před těmi zahraničními, bez ohledu na cenu, se aktuálně pohybuje na hodnotě 54 procent," uvádí zpráva.
Fond loni také dal téměř 14,5 milionu Kč na podporu prodeje českých vín v obchodních řetězcích, v roce 2021 to bylo přes 12 milionů Kč. Ředitel fondu Jaroslav Machovec na dotaz poslanců k výdajům uvedl, že se v řetězcích prodá 70 procent vín na českém trhu. Bez podpory by podle něj česká vína hůře konkurovala zahraničním. Machovec poznamenal, že v supermarketech sice prodávají hlavně větší producenti vína, ale ti zase nakupují suroviny od menších vinařů.*