Výroba i spotřeba chleba je v ČR stabilní, lidé se ale více zajímají o složení potravin

Výroba i spotřeba chleba a dalšího tradičního pečiva je v Česku stabilní, předloni pekaři upekli 220 000 tun chleba, což je meziročně zhruba o 20 000 tun více, lidé ale stále častěji chtějí i alternativní varianty. V tiskové zprávě to uvedl Svaz pekařů a cukrářů a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.

Poptávka po tradičním pečivu se nemění

Poptávka po tradičním pečivu se podle svazů nemění ani v době, kdy lidé věnují větší pozornost zdravé výživě a alternativním potravinám, zásadně se ale mění požadavky na kvalitu a čerstvost prodávaného pečiva, obchody tak častěji nabízejí bezlepkové nebo kvalitnější varianty. Podle ředitele svazu pekařů Bohumila Hlavatého se stále více lidí zajímá o složení potravin a hledá produkty s vyšším obsahem vlákniny, nižším obsahem cukru nebo soli. "Důraz na zdravější varianty pečiva nutí výrobce inovovat a přicházet s novými produkty, které lépe odpovídají požadavkům moderního spotřebitele. K tomu se přidává i rostoucí zájem o ekologické a udržitelné způsoby produkce, což vede k většímu využívání bio surovin a eliminaci zbytečných chemických přísad,“ uvedl Hlavatý. Svazy tvrdí, že roste poptávka například po žitném pečivu, celozrnném pečivu či po pečivu v bio kvalitě. Obchody také rozšiřují spolupráci s lokálními pekaři. "Zajímavým fenoménem posledních let je rostoucí obliba malých, často rodinných pekáren, které se zaměřují na specifický sortiment," uvedl Hlavatý. Malé pekárny podle něj dokážou vyhovět novým trendům, protože častěji nabízejí speciální druhy pečiva, například kváskové chleby.

Nejprodávanější zůstává tukový rohlík a konzumní chléb

Vyjádření svazů potvrzují i obchodní řetězce. Z jejich údajů vyplývá, že nejprodávanější zůstává tukový rohlík a konzumní chléb, zároveň ale rozšiřují nabídku i o další varianty. Například řetězec Lidl tvrdí, že mezi oblíbené patří vícezrnné pečivo. V Bille prodají ročně stamiliony kusů pečiva, nejprodávanější jsou rohlíky, kaiserky, bagety a chléb, stále vyhledávanější jsou ale podle řetězce také zdravější alternativy klasických produktů. "Zaznamenáváme nárůsty v prodejích bezlepkového pečiva, pečiva s obsahem kvásku, žitného pečiva nebo pečiva s obsahem semínek," uvedla za Billu Dana Bratánková. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy je u zákazníků patrná i další změna - při výběru pečiva už pro ně není rozhodující jen cena. "Dnes jsou zákazníci ochotni investovat více do produktů, které splňují jejich očekávání v oblasti chuti, čerstvosti a složení," sdělil Prouza. Velké prodejny na změny v preferencích podle svazu reagují úpravou rozložení prodejen. Pečivo je často spolu s ovocem a zeleninou to první, co zákazník najde u vstupu do prodejny. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že spotřeba pečiva v Česku roste, zatímco v roce 2016 spotřeboval jeden obyvatel zhruba 50 kilogramů pečiva za rok, předloni to bylo o čtyři kilogramy více.

Svaz pekařů už dříve uvedl, že v ČR je přibližně 900 až 1000 pekáren, na 90 procentech obratu se podílí 100 největších pekáren. Pekárny každý den upečou zhruba 900 000 bochníků chleba a deset až 15 milionů rohlíků.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down