Italsko-česká společnost Brazzale Moravia z Litovle na Olomoucku, přední světový výrobce tvrdého sýra typu parmazán, zvýšila v roce 2018 tržby na rekordních 2,317 miliardy korun. Bylo to o 172 milionů korun více než v roce 2017. Zisk Brazzale Moravia ale meziročně klesl na 48,1 milionu korun z 64,1 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy Brazzale Moravia.
Většina produkce parmazánu Gran Moravia míří z Litovle do zahraničí, především do Itálie. Na zahraničních trzích loni Brazzale Moravia utržila 1,695 miliardy korun a v Česku 622 milionů korun. Firma má zhruba třetinový podíl na celkovém vývozu sýrů z ČR.
Společnost Brazzale Moravia se v posledních letech snaží proniknout také na asijské trhy a postupně upevňuje pozici v Česku, kde provozuje síť 21 vlastních prodejen La Formaggeria Gran Moravia. Loni v nich utržila přes 220 milionů korun.
Závod na výrobu parmazánu společnost Brazzale Moravia v Litovli - Třech Dvorech otevřela v roce 1996 a jeho stavba si tehdy vyžádala 21 milionů korun. V následujících letech firma postupně zvyšovala zpracovatelskou kapacitu, která původně činila 6000 litrů mléka denně. V roce 2010 společnost rozhodla o zvýšení kapacity o 200 000 litrů mléka na 440 000 litrů denně. Z tohoto množství lze denně vyrobit přibližně 25 tun tvrdého sýra, který poté dozrává v litovelských a italských skladech.
Tvrdý sýr Gran Moravia tvoří zhruba dvě třetiny produkce litovelského podniku, který vyrábí také sýry provolone, scamorza, pařené sýry, ricotta, mozzarelly, caciotta a čerstvé výrobky pro podnikové prodejny.*