Skupina Bohemia Sekt, která drží 60 procent na trhu šumivých vín v ČR, předpokládá, že letos prodá přibližně stejně jako loni, tedy přes 29 milionů lahví sektů, šumivých nápojů a tichých vín. Prodeje sektů v Česku od roku 2013 rostou, u tichých vín naopak poslední dva tři roky klesají. Letošek bude ovlivněný opatrnějším chováním spotřebitelů, kteří mají vinou všeobecného zdražování hlouběji do kapsy než před covidem a před válkou na Ukrajině.
Rozhodující bude tradičně konec roku, kdy skupina prodá přes 30 procent ročního objemu sektů a šumivých nápojů, i letos by to mělo být zhruba pět milionů lahví, z toho přes čtyři miliony lahví sektů. Řekl to ředitel firmy Ondřej Beránek.
Nižší proddej sektů
Skupina prodala loni na českém trhu téměř 29,4 milionu lahví sektů, šumivých nápojů a tichých vín, o osm procent méně než v roce 2021, který byl v historii společnosti rekordní, loňský rok byl i přesto druhý nejlepší. Prodeje sektů a šumivých vín loni přesáhly 19 milionů lahví, meziročně o čtyři procenta méně. Kategorie tichých vín poklesla meziročně o 11 procent na 9,3 milionu lahví.
"Letos bychom považovali za úspěch loňská čísla. Naše kategorie je velmi silně ovlivňována spotřebitelskou náladou. Takže to, jak se konzumenti cítí a jak mají chuť utrácet, nebo naopak, jak se bojí a cítí potřebu šetřit, zcela logicky ovlivní prodeje tak zbytného zboží, jako jsou šumivá vína," řekl Beránek. Opatrnost spotřebitelů se podle něj na prodejích projevuje určitě už více než rok. "Přesto jsme přesvědčeni, že letošní rok dopadne alespoň tak jako ten loňský," uvedl ředitel.
Podnik zvýšil ceny
Podnik, který předtím čtyři roky nezdražoval, zvýšil letos v prvním čtvrtletí ceny o čtyři až šest procent. Důvodem byl růst nákladů téměř všech vstupů. Příští rok už skupina zdražovat nápoje nechce.
Prodeje sektů v českém maloobchodě rostou nepřetržitě od roku 2013, za posledních 12 měsíců do července to bylo podle údajů výzkumné agentury Nielsen v počtu prodaných lahví meziročně o 2,5 procenta méně, v tržbách díky zdražování o 1,5 procenta víc. Nielsen mapuje asi dvě třetiny maloobchodního trhu, u gastronomie nemají zatím vinaři žádné spolehlivé analýzy.*