Společnost PRO-BIO ze Starého Města na Šumpersku, která v roce 1992 jako první v Česku zahájila výrobu biopotravin, loni díky rostoucí poptávce zvýšila meziročně tržby o čtyři procenta na 252 milionů korun. Řekl to spolumajitel PRO-BIO Martin Hutař.
"Obrat naší společnosti je nyní z 99 procent tvořen prodejem bioproduktů," uvedl Hutař. Podle něj firma provozuje velkoobchod s biopotravinami, internetový obchod a zhruba 13 až 14 procent bioprodukce exportuje do zahraničí. "Obchodním řetězcům dodáváme biopotraviny převážně pod jejich privátními značkami," podotkl Hutař. Růst dodávek biopotravin pro maloobchod se ale podle něj v poslední době výrazně zpomalil. "Na českém trhu se hodně etabloval fenomén takzvaných farmářských výrobků. V oblasti výrobků například z pšenice špaldy nám pak začala hodně konkurovat konvenční produkce, která se tváří jako přírodní, je často označovaná jako Natural a zákazník si myslí, že jde o bioprodukt, takže v tomto segmentu se růst takřka zastavil," dodal Hutař. Naopak roste prodej osiv v biokvalitě. "Na našem obratu sice bioosiva mají nyní podíl necelých deset procent, avšak jejich prodej má značný potenciál. Produkce bioosiv je totiž náročná, takže zemědělci si je musí kupovat," uvedl Hutař.
Společnost PRO-BIO prodává i suroviny výrobcům biopotravin. "Tento segment také roste, jelikož výrobců biopotravin přibývá," řekl Hutař. Loni od ledna do srpna podle údajů Ministerstva zemědělství stoupl v ČR počet výrobců biopotravin o 8,5 procenta zhruba na 590. Zrychlilo se tak tempo nárůstu počtu výrobců biopotravin, když předloni jich přibylo 7,1 procenta. Spotřeba biopotravin v Česku předloni vzrostla meziročně o 11,4 procenta, lidé za ně utratili 2,25 miliardy.*