Takřka 80 procent českých domácností si obstarává na Velikonoce tradiční malovaná vajíčka. Většina lidí zdobí kraslice doma. Z velikonočního pečiva preferují Češi mazanec před beránkem, naopak jidáše jsou rozšířené výrazně méně. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnila společnost KPMG.
Malování kraslic dodržuje 65 procent domácností, 13 procent lidí si je koupí či dostane. V průměru každá pátá domácnost si kraslice neobstarává. Z průzkumu je patrné, že tradice více dodržují lidé na vesnici. Například vejce zde nebarví pouze v každé desáté domácnosti. Ukazuje se také, že kraslice lidé malují zejména kvůli svým dětem, uvedla Michaela Thelenová z KPMG.
Ačkoliv hlavním vrcholem sezóny pro výrobce sezónních čokoládových cukrovinek jsou Vánoce, čokoládová vajíčka, zajíčky či další figurky před Velikonocemi kupují až dvě třetiny domácností. Doma pečení velikonoční beránci či mazance provoní čtyři z deseti domovů. Z průzkumu vyplývá, že velikonoční jidáše dnes již běžným velikonočním pečivem nejsou, připravuje je jen dvanáct procent domácností, řekla Thelenová.
Jídelníček většiny rodin na Boží hod velikonoční a velikonoční pondělí se neliší od běžné neděle. Pokud se v domácnostech připravuje nějaký tradiční pokrm, téměř 30 procent z nich peče velikonoční nádivku. Pouze čtyři procenta lidí jí na Velikonoce králičí, jehněčí či skopové, mezi druhy masa převládá drůbeží. Jídelníček svátku přizpůsobují spíše starší generace a lidé žijící na venkově.
Velikonoční výzdobu si před jarními svátky pořizuje 78 procent rodin. Více než 40 procent se přiklání k vlastní výrobě výzdoby, třetina lidí si ji kupuje. Zajímavé také je, že Češi ani dnes nezapomněli plést pomlázku, doma si ji vyrábí 40 procent dotázaných, podotkla Thelenová.
Průzkum pro KPMG provedla 11. až 15. března agentura Data Collect na reprezentativním vzorku 1000 respondentů. Dotazovaní byli ti, kteří rozhodují o nákupech potravin pro domácnost.*