Významný podíl finančních prostředků Programu rozvoje venkova na období 2014 až 2020 je cílen do investičních opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti a zlepšení životaschopnosti zemědělských podniků. V rámci PRV by přitom mělo české zemědělství v příštích sedmi letech získat 84 miliard korun. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Program byl zpracován v souladu s nařízením Evropského parlamentu (EP) aRady o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a souvisejícími prováděcími právními předpisy. Na jeho základě Česká republika připravila základní strategický dokument - Dohodu o partnerství, který stanoví základní strategii, priority a opatření pro účinné a efektivní využívání Evropských strukturálních a investičních fondů. PRV zahrnuje šest priorit, a to podporu předávání poznatků a inovací v zemědělství, lesnictví a ve venkovských oblastech, zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti ve všech regionech a podporu inovativních zemědělských technologií a udržitelného obhospodařování lesů, podporu organizace potravinového řetězce, včetně zpracovávání zemědělských produktů a jejich uvádění na trh, dobrých životních podmínek zvířat a řízení rizik v zemědělství, obnovu, zachování a zlepšení ekosystémů souvisejících se zemědělstvím a lesnictvím, podporu účinného využívání zdrojů a podporu přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku v odvětvích zemědělství, potravinářství a lesnictví, která je odolná vůči klimatu, a podporu sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech.
Podporuje ochranu půd
PRV se ve svých jednotlivých opatřeních zaměřuje na obnovu, zachování a zlepšení ekosystémů závislých na zemědělství, a to zejména prostřednictvím agroenvironmentálních - klimatických, opatření podporujících zajištění ochrany půd před erozí, přispívajících ke snížení odtoku vody z krajiny a snížení znečištění vod splachy živin a sedimenty a také podporujících specifické managementy pro ochranu a obnovu cenných stanovišť. Dalším opatřením spadajícím do této oblasti je podpora ekologického zemědělství, které systémově přispívá k nižšímu zatížení přírodních zdrojů a zajišťuje vysoký standard v tvorbě životních podmínek hospodářských zvířat. Hospodaření na více než polovině využívané zemědělské půdy ČR je ztíženo přírodními omezeními. Bez podpor poskytovaných do těchto oblastí prostřednictvím opatření Platby pro oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními hrozí marginalizace těchto území spojená s negativními dopady na životní prostředí snížením biodiverzity, zhoršením péče o krajinu, zanedbáváním péče o půdu až její opouštění. Kompenzace ušlých příjmů a dodatečných nákladů při specifickém hospodaření v rámci sítě oblastí Natura 2000 pomocí plateb v rámci sítě Natura 2000 a podle rámcové směrnice o vodě napomáhá ochraně nejvzácnějších a nejvíce ohrožených druhů živočichů, rostlin a přírodních stanovišť. Opatření dobré životní podmínky zvířat je zaměřeno na podporu dobrých životních podmínek v chovu skotu a prasat.
Pro rozvoj konkurenceschopnosti
Zásadním opatřením v této oblasti jsou však i investice do hmotného majetku strukturované na podpory pro rozvoj konkurenceschopných zemědělských podniků a podpory investic, které se týkají zpracování/uvádění na trh. Investice by měly vést zejména ke snížení výrobních nákladů, modernizaci, zlepšení parametrů užitkovosti a pohody zvířat, zvyšování kvality vyráběné produkce s jejím vyšším oceněním a v neposlední řadě ke zlepšení ochrany ovzduší a klimatu, snížení spotřeby energií a vody. Investice by měly současně zvyšovat účinnost vyžívání výrobních faktorů a umožnit snadnější přístup k novým technologiím s výrazným inovačním potenciálem. V oblasti zpracování by opatření mělo povzbudit pořizování technologických investic, které povedou nejen k úsporám ve výkonové spotřebě, ale i ke zvyšování kvality produkce, zavádění nových výrob a výrobních metod.
Součástí opatření je podpora investic do infrastruktury související s rozvojem, modernizací nebo přizpůsobením se zemědělství a lesnictví. Prostřednictvím pozemkových úprav bude řešena problematika vlastnických vztahů k pozemkům v území a nedostatečná krajinná infrastruktura. Provádění pozemkových úprav tak nepřímo napomůže rozvoji podnikání a má nesporný efekt v oblasti udržitelného zemědělského hospodaření v krajině. Obdobou této podpory na lesní půdě je pak lesnická infrastruktura.
Rozvoj podnikání na venkově
V oblasti pracovních sil v českém zemědělství přetrvává nepříznivá věková struktura ve srovnání s národním hospodářstvím. Je třeba proto řešit odliv kvalifikované a mladé pracovní síly do lukrativnějšího nezemědělského podnikání mimo venkovské oblasti. Vzrůstající nároky na kvalifikaci a kvalitu pracovních sil v souvislosti s technickým a technologickým rozvojem vyžadují vstup mladých a kvalifikovaných pracovníků. Opatření Rozvoj zemědělských podniků a podnikatelské činnosti je proto zaměřeno na stimulaci zahájení aktivního podnikání mladých lidí v zemědělských podnicích prostřednictvím podpory investic nezbytných pro realizaci podnikatelského plánu v rámci podopatření podpora zahájení podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce.
Pro rozvoj podnikání na venkově je zemědělství významným zdrojem aktivity, přitom diverzifikace činností zemědělců je na nízké úrovni. Podporou investic na založení nebo rozvoj nezemědělských činností, která zahrnuje i investice do agroturistiky a zařízení na výrobu tvarovaných biopaliv a bioplynových stanic, bude využit potenciál zemědělských farem, které tak poskytnou pracovní příležitosti i pro nekvalifikované pracovní síly. V rámci opatření spolupráce bude pak podporován zejména vývoj nových produktů, postupů a technologií a jejich zavádění do praxe. Podpora horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky dodavatelského řetězce napomůže vývoji nových produktů a způsobů výroby a prodeje.
Roli zprostředkovatele informací a iniciátora spolupráce pak bude v této oblasti hrát Celostátní síť pro venkov, a to i podporou vytváření a činnosti operačních skupin v rámci Evropského inovačného partnerství.*