Nová vláda na rozdíl od předchozí neotálela s rozhodnutím, jak u nás rozšířit využití biopaliv v dopravě. Minulý týden schválila variantu bez jakýchkoliv podpor a sklízí za to kritiku téměř ze všech stran. Ministerstvo zemědělství počítá, že s plošným přimícháváním biopaliv by se mohlo začít od června příštího roku.
Ve hře byla ještě možnost dotací pro výrobce biopaliv nebo vratka spotřební daně. Pro variantu bez jakýchkoliv dotací a finančních podpor hovoří podle ministryně zemědělství Mileny Vicenové několik velmi pádných argumentů. „Především je jednoduchá a zcela transparentní – není tam prostor pro korupci. Odpadá také nutnost zdlouhavého procesu notifikace u Evropské komise, a to je důležité tím spíš, že kvůli předchozímu váhání jsme se dostali do nebezpečného skluzu,“ uvedla ministryně. Připomněla, že Brusel upřednostňuje právě cestu bez podpor vzhledem k předpokládanému vývoji uplatňování biopaliv v celé unii. Vicenová přidává ještě další důvod, proč vládě doporučila řešení bez podpor: „Nevyžaduje nároky na státní rozpočet, které se u ostatních variant pohybují v rozmezí 1,06 až 2,3 miliardy korun ročně. Pro řidiče se benzín a nafta zdraží v řádech desetihaléřů na litr.“
K variantě bez státních podpor se přikláněl i bývalý ministr zemědělství Jan Mládek. Volbu chtěl ale nechat na vládě, která však rozhodnutí neustále oddalovala. Kvůli zpoždění je ohroženo uplatnění biopaliv od 1. ledna příštího roku, konstatuje dnes ministerstvo zemědělství a počítá spíš s termínem od června. „Do té doby by se měly stihnout legislativní úpravy, hlavně novela zákona o ovzduší a zákona o spotřební dani,“ uvedl Jiří Felčárek z tiskového oddělení MZe. Jaký podíl biopaliv se má začít přimíchávat do pohonných hmot, není ještě stanovené. „Mělo by se začít asi na dvou procentech a postupně navyšovat podle toho, jak by se celý systém rozjel a přibývaly výrobní kapacity,“ doplnil Felčárek.
Rozhodnutí kabinetu kritizují zástupci lihovarů, které jako první u nás rozjedou výrobu bioetanolu. „Jsme jedinou zemí, kde se biopaliva nepodpoří. V České republice se z českých zdrojů míchat nebude,“ míní Oldřich Reinbergr, generální ředitel společnosti Cukrovary TTD, jejíž firma Agroetanol má spustit výrobu od října. „Biolíh od nás v Česku nikdo nechce. Většinu budeme vozit do Německa, část do Rakouska,“ dodal.
Alespoň v začátcích, po tři roky až pět let, měla být výroba biopaliv podporovaná, myslí si Otakar Moťka, který má lihovar ve Vrdech. Také on počítá, že bioetanol bude vyvážet. Plošné přimíchávání biopaliv je podle něho mýtus. „V zákoně o ovzduší je to vágně vymezené, každý si formulaci může vykládat, jak chce,“ poznamenal.
Snad jediná Setuza dlouhodobě tvrdí, že dotace na metylester řepkového oleje (MEŘO) nepotřebuje, když bude povinné plošné přimíchávání biopaliv. Jestli v tom případě bude dodávat na tuzemský trh, záleží podle mluvčí Setuzy Marie Logrové na tom, jak budou nastavené podmínky. „Když nabídky od tuzemských odběratelů budou výhodné, tak určitě budeme metylester prodávat i doma. Máme ale některé kontrakty v zahraničí, které musíme dodržet,“ uvedla.
Proti zvolené variantě u biopaliv je Agrární komora ČR. Její prezident Jan Veleba se ještě těsně před jednáním vlády pokusil zvrátit její rozhodnutí dopisem premiérovi. Upozornil ho, že bez podpory u nás lihobenzinový program vůbec nenastartuje a nebude konkurenceschopný. „Všechny země jdou jinou cestou, biolíh podporují i jinak liberální USA. My máme notifikovanou podporu MEŘO, která tak skončí,“ konstatoval Veleba.
Dotace na MEŘO však jeho výrobci využívají jen minimálně – na necelou desetinu produkce. Většinu metylesteru bez dotací vyvážejí. Směřuje hlavně do Německa, letos se bionafta od nás prodává i do Polska. „Výrobci MEŘO se nemohou spoléhat na odbyt doma. I když by se začalo s plošným přimícháváním dvou procent, spotřebuje se kolem 60 tisíc tun metylesteru za rok. Vývoz přitom dosahuje asi 130 tisíc tun ročně,“ uvedl šéf Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič, který patří ke kritikům vybraného řešení. „V okolních zemích je dotace minimálně deset korun na litr biopaliv. Němci tak budou naftu s pěti procenty biosložky vyrábět levněji než my. Dá se čekat, že bude velký zájem vozit k nám motorovou naftu už s přimíchaným metylesterem,“ předpokládá.
Petrolejáři považovali ze nejlepší řešení vratku spotřební daně, společnost Čepro zase přímé dotace výrobcům biopaliv.