Češi si za rok končící červencem koupili v maloobchodu mražené mořské plody a výrobky z nich za 203,3 milionu Kč. Proti předešlému roku si jich tak z hlediska objemu koupili o 15 procent více a zaplatili za ně o 17 procent víc. Sdělila to Mária Hukelová, mluvčí agentury Nielsen, která se zabývá maloobchodním trhem. Spotřeba se tak pohybuje kolem tisíce tun ročně.
Největší část tržeb, skoro polovinu, tvoří krevety, následují krabí tyčinky s 37procentním podílem a poté mixovaná balení jako je "mořský koktejl". Mražené kalamáry představují čtyři procenta obratu a mražené mušle padesátinu tržeb.
Z hlediska snězeného množství je nejvíce krabích tyčinek, které tvoří dvě třetiny spotřeby. Jsou ale levnější, takže se za ně utratí méně. "Krabí tyčinky zaznamenávají v posledních letech klesající zájem českých spotřebitelů v porovnání s dalšími druhy mražených mořských plodů," dodala mluvčí. Trend je podle ní dlouhodobější, ještě před třemi lety tvořily krabí tyčinky tři čtvrtiny prodaného objemu. Mořské plody lidé nejvíce kupují v prosinci, nejméně v letních měsících. Letos byly březnové nákupy na úrovni běžného prosince, protože si lidé nakupovali po začátku pandemie do zásoby.
Propagovat konzumaci mušlí bude letos podruhé Prague mussel week, který se uskuteční od 21. do 27. září.*