Poptávka po oříšcích a produktech z nich, jako jsou například oříšková másla, na českém trhu podle prodejců roste. Lidé jsou ochotni za ně utratit tisíce korun ročně. Někteří obchodníci si však myslí, že trh je již přesycen a udrží se jen kvalitní produkty. Zejména kvůli zvyšujícím se cenám kontejnerové dopravy, ale i té silniční, prodejci ořechů budou muset do budoucna zdražovat. Vyplývá to z ankety.
E-shop Aktin u ořechů, ořechových másel a cereálií zaznamenal podle svého majitele Michala Hubíka meziroční růst o 170 procent. K nejprodávanějším produktům podle něj aktuálně patří třeba lískovo-mandlový ořechový krém nebo krém arašídy s čokoládou. Košíky zákazníků se podle Hubíka výrazně liší. Studenti nakupují zpravidla do 1000 korun měsíčně, sportovci nebo matky zaměřené na zdravou stravou jsou ochotni v Aktinu utratit i několik tisíc korun za měsíc.
"Oříšky zažívají poslední roky znovuzrození. Zejména se dobře prodávají samostatné ořechy, a to nejvíce kešu a ořechové krémy, ale ty čisté bez konzervantů a umělých sladidel. Sledujeme nárůst poptávky meziročně o zhruba 25 procent," uvedla výkonná ředitelka společnosti Natu Kamila Hladká. Nejvíce zákazníci podle ní nyní poptávají arašídový krém a granolu slaný karamel. Nejčastěji na Natu podle Hladké nakupují ženy mezi 25 a 44 lety se zájmem o zdravý životní styl. V průměru za objednávku zaplatí 650 korun, za rok nakoupí až za 15 000 korun, řekla.
Ořechy jsou podle výkonného ředitele e-shopu Košík.cz Tomáše Jeřábka jednou z nejrychleji rostoucích on-line kategorií. Spolu se sušeným ovocem jsou podle něj součástí asi každého pátého nákupu. "Velice často se však jedná o méně zdravé formy, především slazené nebo solené. Mojí ambicí je, aby se oříšky objevovaly ve většině nákupů a navíc výrazně převažovaly ty zdravější formy," uvedl.*