Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v České republice, na jižní Moravě letos poprvé například v Břeclavi a Brně. Otevřela je firma Fit – Jump z Rychnova nad Kněžnou. V České republice jich provozuje 25. Inspirací se stala bludiště ve Spojených státech, Velké Británii či Německu. Cílem projektu je přimět děti k pohybu. Pro zemědělce jde o zajímavou možnost využití pole před sklizní.
Bludiště mají zpravidla rozlohu okolo jednoho hektaru. Turisté mohou procházku v labyrintu spojit také s herním vyžitím. K návštěvě provozovatelé vybízejí rodiny s dětmi, školy a školky, ale i pracovní týmy při teambuildingových akcích.
Aby si návštěvníci bludiště užili, musí kukuřice narůst do patřičné výšky. Někde se to letos zatím nepodařilo. Byla dlouho zima a jakmile se oteplilo, nastalo velké sucho. Z původních 30 bludišť se jich provozuje 25, řekl jednatel společnosti Radek Skácel. Ve Znojmě totiž kukuřice dosahuje pouze 40 centimetrů a neodpovídá standardu, který by firma chtěla nabízet, tedy výšku bludiště od dvou do čtyř metrů. V Brně je kukuřice asi dvoumetrová.
Provozu kukuřičných labyrintů předcházelo vytipování lokalit a navázání spolupráce s místními zemědělci. Dagmar Čapková za firmu Forest Agro na Břeclavsku uvedla, že dostali finanční kompenzaci, která jim za vysekání bludiště v kukuřici přišla úměrná. Díky ní nedochází k takovým ztrátám. Kukuřičný labyrint u Břeclavi tak provozovatele vyjde na 40 000 korun za hektar na tři až čtyři měsíce provozu.
Návštěvnost bludišť se různí. Úspěch mají labyrinty třeba v Hradci Králové, Opavě a Písku. Bludiště ve velkých městech jako Brno a zejména Praha paradoxně vykazují nižší návštěvnost.