Žáci základních škol se budou učit neplýtvat potravinami. Projekt s názvem Smart Food nabídne od září nová interaktivní výuková média o spotřebě jídla školám v celé republice. Nyní školáci a učitelé práci s novými vzdělávacími materiály testují na pěti pražských školách. Na vzdělávacím projektu zaměřeném na předcházení plýtvání jídlem spolupracuje Pedagogická fakulta (PdF) Univerzity Karlovy v Praze a Provozně ekonomická fakulta (PEF) Mendelovy univerzity v Brně s pražským magistrátem. Sdělila to mediální zástupkyně projektu Šárka Mrázová.
"Projekt (…) předkládá účinný vzdělávací komunikační nástroj k oslovení žáků a nepřímo také domácností. Cílem je dětem zábavnou formou vysvětlit, proč je nutné přestat plýtvat jídlem a jak toho jednoduše dosáhnout," uvedl děkan PdF Michal Nedělka.
Připravené interaktivní výukové materiály nabízí informace o plýtvání jídlem a podklady pro změnu chování zaměřenou na redukci potravinového odpadu. Nyní podle nich začnou učit pedagogové působící v pražských základních školách - ZŠ Radotín, ZŠ Solidarita, ZŠ profesora Švejcara, ZŠ U Studánky a ZŠ Mládí.
Interaktivní učebnice tak podle jedné z autorek projektu Lucie Veselé z Mendelovy univerzity učitelé vyzkouší v praxi a zhodnotí, zda jsou materiály pro děti srozumitelné a v souladu s jejich potřebami. Výzkumníci budou podle ní také měřit, zda žáci, kteří s dokumenty o redukci plýtvání jídlem budou pracovat, změní své návyky, budou k vyhazování potravin přistupovat jinak než dosud nebo se o potravinách a jejich využívání dozví více.
Podle Igora Červeného z PdF by v budoucnu mohly být výukové materiály, které připravili čeští akademici, přeložené i do dalších jazyků. Vzdělávat by se tak podle nich mohly i děti ze zemí Evropské unie a případně i jiných států. Mrázová upozornila, že se EU dříve zavázala, že do roku 2030 sníží plýtvání potravinami o 50 procent. To podle ní představuje úsporu zhruba 44 milionů tun jídla.*