Zákazníci i výrobci mají stále větší zájem o produkty se značkou Regionální potravina. Již pátým rokem ji uděluje ministerstvo zemědělství nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Letos nově tuto značku získalo 106 výrobků. Soutěžilo o ni celkem 1294 produktů od 433 výrobců. Uvedl to minulý týden na tiskové konferenci v Praze ministr zemědělství Marian Jurečka
Potravináři letos soutěžili v devíti kategoriích. Nejvíce se jich přihlásilo v Jihomoravském, Zlínském a Ústeckém kraji. K 21. červenci má právo užívat označení po čtyři roky 475 výrobků. Na propagaci značky, kterou má v letošním a příštím roce na starosti agentura Ogilvy & Mather, je v rozpočtu 69 milionů korun. „Čísla zcela jednoznačně dokládají nejen rostoucí zájem spotřebitelů o čerstvé potraviny s jasným domácím původem, ale i zvyšující se zájem výrobců,“ uvedl Jurečka. V prvním roce o právo označovat své produkty logem Regionální potravina soutěžilo 318 výrobců, letos téměř o 120 více.
Podle Jurečky ministerstvo hledá způsoby, jak v obchodních sítích zvýšit podíl potravin vyrobených v České republice. „K tomu se dají využít různé nástroje, stát může například investičními pobídkami podporovat domácí producenty potravin, aby modernizovali a rozšiřovali technologické vybavení. A v tom může pomoc i propagace kvalitních potravin třeba prostřednictvím značky Regionální potravina,“ řekl ministr.
Ochutnat oceněné výrobky budou lidé letos moci nejen na Zemi živitelce a Regionfestu a dalších akcích, ale i v rámci nového projektu ministerstva zemědělství nazvaného Poznej svého farmáře, který se uskuteční na pěti farmách v různých regionech. Tento projekt, kterýs startuje při příležitosti Mezinárodního roku rodinných farem, má popularizovat farmaření a přiblížit lidem tuto činnost a produkci potravin vznikající přímo na farmách. Rovněž má pomoci malým farmám se zviditelnit a přiblížit se potenciálním zákazníkům. Na každé farmě dostanou prostor i farmáři z okolí a pro návštěvníky bude připraven také doprovodný program. Poprvé se akce uskutečnila v sobotu 26. července na farmě Čapí letka ve středních Čechách.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci lokálních potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají.
Při nákupu regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.