Zájem o ryby dosahuje před Vánoci svých každoročních maxim. Nejde jenom o prodej kaprů, zájem je i o lososy, pstruhy, ale také o mořské plody. Vyplývá to z ankety mezi obchodními řetězci. Spotřeba ryb podle údajů Českého statistického úřadu od roku 2017 roste. Tehdy ještě činila 5,1 kilogramu na obyvatele, loni již dosáhla šesti kilogramů, což bylo nejvíce za poslední desetiletí.
Podle mluvčí Globusu Luftie Volfové je trendem prodej již filetovaných ryb. "Rok od roku více poptávají zákazníci připravené filety z ryb, zejména pak z kapra," uvedla Volfová. Ceny kaprů letos růst nebudou, dodala. Podle ní roste také zájem o mražené potraviny, což může mít souvislost s koronavirovou pandemií. Z dřívějších informací řetězců vyplynulo, že lidé letos chodili nakupovat méně častěji, o to větší ale nákupy byly. "Napříč sortimentem mražených ryb letos vidíme zvýšení zájmu o 16 procent oproti roku 2019. Nicméně tento trend se zřejmě s Vánoci utlumí," dodala.
Tesco má v nabídce kapra, lososa, tresku, candáta, tuňáka a pražmu, podle mluvčí řetězce Václava Koukolíčka se ale nejvíc prodává losos a kapr. I podle něj mají lidé čím dál větší zájem již o naporcované ryby. "Zákazník preferuje již předpřipravené ryby, které nemusí pak složitě kuchat či očišťovat a porcovat," uvedl. Penny Market chce zákazníkům nabídnout zejména kapra z jihu Čech. "V nabídce máme pravého Třeboňského chlazeného kapra, jehož bychom rádi vyzdvihli s ohledem na jeho původ a zejména pak chuť," uvedl mluvčí řetězce Tomáš Kubík.
Lidl bude před Vánoci nabízet čerstvého kapra, který se prodává nejvíc. "Následují losos či pstruh, o které evidujeme zájem po celý rok, avšak také u nich zaznamenáváme v období Vánoc až několikanásobný nárůst poptávky," uvedl mluvčí Tomáš Tyler. Mluvčí Kauflandu Renata Maierl očekává letos stejný zájem o kapry jako v předchozích letech. Podle ní se ale najde mnoho zákazníků, kteří si na štědrovečerní tabuli dají radši alternativu, například lososa.*