Firma efko cz, která ve Veselí nad Lužnicí na Táborsku vyrábí konzervovanou zeleninu, měla loni meziročně podobné tržby 457 milionů korun. Zákazníci se podle ní v krizi a při vysoké inflaci víc zaměřili na takzvané privátní značky, tedy zboží, jež si nechají řetězce vyrobit a nabízí ho pod vlastním názvem. Jeho kvalita je podle firmy někdy sporná. Firmě loni meziročně vzrostly náklady za energie téměř o 300 procent, za sklenice o polovinu. Loni sama zdražila výrobky zhruba o 15 procent. Uvedl to jednatel společnosti Tomáš Kučera.
"Za letošní první čtvrtletí se podařilo meziročně udržet obrat na loňské výši. Vidíme ale, že lidé nakupují méně a orientují se logicky převážně na nízkou cenu, což je dlouhodobý trend. V tomto případě je to ale z 90 procent privátní značka. Obrovský rozdíl mezi standardní regálovou cenou a akční cenou dále přetrvává, protože ekonomická situace v České republice není jednoduchá. Je otázka, co za kvalitu se pod privátními značkami skrývá a zda-li to koresponduje s cenou, za kterou si to konzument kupuje," řekl Kučera. Loni měla firma tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží 457,7 milionu Kč, meziročně téměř stejné. Zisk po zdanění klesl o necelých deset procent na 8,3 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy. Proti poslednímu předcovidovému roku 2019 jí stouply tržby téměř o 80 milionů. "Vývoj obratu je velice pozitivní. Zlom pro nás přišel pozitivně už na začátku covidu. Zásadně posílily e-shopy, tam jsme trend zachytili a razantně jsme narostli v obchodování našich výrobků přes e-shopy. Růst byl z nuly na deset až 15 milionů korun ročně obratu za covidové roky a teď se to stabilizovalo. Druhá věc je, že pořád udržujeme velice zdravý poměr (vlastní) značky proti prodeji privátních," řekl jednatel. Efko cz prodává zhruba tři čtvrtiny výrobků pod svou značkou. Přes 90 procent zboží dodává řetězcům, významným partnerem je také Rohlík.cz. Za energie zaplatila firma loni meziročně o 292 procent víc. Loni je nakupovala půl roku na spotovém trhu, když jim dosavadní dodavatel ani nedal novou nabídku. Ceny sklenic stouply loni o 51 procent, víček o 35 procent, surovin o deset až 15 procent. Okurky zdražily víc než o pětinu už za koronakrize. Firma sama loni zvedla ceny průměrně o 15 procent. "Nedokážeme ale všechny náklady přenést do našich fakturačních cen," řekl Kučera, který loňský rok označil za extrémní. Firma zatím pozastavila plán stavět novou halu a další prostory za 250 milionů Kč s rozlohou přes 5000 metrů čtverečních. Její součástí by měla být třetí linka na sterilovanou zeleninu.*