V roce 2018 dále pokračoval nárůst prodejů zboží s certifikací Fairtrade. Pokud jde o objem, nejvíce se u nás prodalo fairtradového kakaa, nejvyšší procentuální nárůst však zaznamenala fairtradová bavlna. O třetinu vzrostl také objem prodané fairtradové kávy: každý obyvatel ČR loni vypil v průměru téměř osm fairtradových espress. „Český trh s fairtradovým zbožím a surovinami je velmi dynamický, prodeje klíčových surovin rostou už několik let po sobě o desítky či dokonce o stovky procent. Důvodem je hlavně to, že vyšší zájem o udržitelnou spotřebu u nás ve srovnání se západní Evropou přišel později a prostor pro růst je stále velký,“ říká ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.
„Nárůst objemů prodaných fairtradových surovin v České republice má konkrétní pozitivní dopady: čím více výrobků s certifikací Fairtrade se na trhu uplatní, tím více jich pěstitelé ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky mohou prodat za podmínek Fairtrade – tedy mimo jiné za cenu, která skutečně pokrývá náklady včetně jejich práce,“ dodává Malíková.
Fairtradové kávy, která je zřejmě nejznámější fairtradovou surovinou, se loni na českém trhu prodalo 714 tun, tedy o 37 % více než v roce 2017. Jedná se o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 570 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 81 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2018 téměř osm (7,7) šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 2,85 % (v roce 2017 to byla zhruba 2 %).
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, OMV Česká republika v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu ale spotřebitelé najdou i v kapslích značek Nespresso a Starbucks. Vlastní značku fairtradové kávy loni zavedl například řetězec Globus.
O 155 % vzrostla v roce 2018 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 1420 tun, převážně ve formě čokolády a cukrovinek. Jde o pokračující důsledek zavedení Fairtrade programu pro kakao (Fairtrade cocoa programme), který funguje již od roku 2014, zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa a pěstitelům kakaa dává více příležitostí k uplatnění jejich produkce za podmínek Fairtrade. Díky tomu se výrobky s fairtradovým kakaem uplatňují stále více i ve velkých obchodních řetězcích. Lídrem v oblasti fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodala výrobky vyrobené z 584 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2017 tak zvýšila o více než 200 %.*