Změna názvu pomazánkového másla na tradiční pomazánkové se v prodejích Choceňské mlékárny neprojevila. Navíc původní pojmenování lidé používají běžně dál, i když nařízení Soudního dvora EU trvá již pět let, konkrétně od dubna 2014. Uvedl to ředitel mlékárny Pavel Marek. Přejmenování výrobku nařídil Soudní dvůr EU, protože neobsahuje dostatečné množství tuku jako klasické máslo.
"Stálo nás to spoustu peněz a vysvětlování. Naši zákazníci nám zůstali věrní. A stále si objednávají pomazánkové máslo, ne tradiční pomazánkové," řekl Marek.
Za propagaci a nové obaly firma před pěti lety zaplatila 3,5 milionu korun, což je asi nejvíc, co kdy vydala za změnu designu a následnou osvětu, že výrobek zůstává stejný, jen má jiné jméno. Ředitel považuje nařízení EU za mírně nespravedlivé.
"Beru to jako omezení výrobního trhu v Česku. Pod označením máslo se v Evropě dál vyrábějí jiné výrobky. Jsou výjimky. Nařízení mělo platit pro všechny," řekl Marek.
Česká republika podala žádost o výjimku v roce 2004, protože jde o tradiční výrobek, na který jsou zákazníci zvyklí. V roce 2012 Soudní dvůr EU rozhodl v její neprospěch. EU poukazuje na to, že máslo má jiné složení. Obsahuje minimálně 45 procent mléčného tuku. Pomazánka je z kysané smetany a sušeného mléka, obsahuje 31 procent tuku a 41 procent sušiny. Rostlinný tuk neobsahuje.
Tradiční pomazánkové vyrábí pět firem, v nabídce ho má také Madeta, Mlékárna Bystřice pod Hostýnem, Jaroměřická mlékárna a nověji také Olma. Mlékárna Kunín ho již nedělá. Na českém trhu má Choceňská mlékárna zhruba poloviční podíl, řekl Marek.
Nejvíc si zákazníci oblíbili pomazánku bez příchuti, podobný trend začíná být znát také u jogurtů. "Mění se stravovací zvyklosti. Lidé si dávají do tradičního pomazánkového i jogurtů domácí suroviny," řekl Marek. Podle něj ale obvyklé přísady jako česnek, křen, šunka, pažitka a u jogurtů jahoda a čokoláda z pultů obchodů nezmizí.*