Zmenšené balení potravin by se mělo viditelně označovat

Zmenšování velikosti nebo gramáže potravin přispívá k frustraci českých spotřebitelů.  Sdělil to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Povinnost pro výrobce viditelně označovat zmenšení balení by považoval za krok správným směrem. Transparentní informování o změně balení podporuje také Potravinářská komora ČR, zároveň ale upozorňuje na to, že většina firem velikosti balení nemění. Uvedl to mluvčí komory Marek Zemánek.

O zmenšování balení rozhoduje výrobce

Z dat srovnávače cen potravin Kupi.cz vyplývá, že výrobci nejčastěji zmenšují balení cukrovinek, jako jsou tabulkové čokolády nebo čokoládové tyčinky, slané chipsy, tyčinky, křupky nebo mycí a prací prostředky. "U řady produktů takzvaná smrskflace proběhne bez povšimnutí a veřejnost se o ní dozví až se zpožděním," odpověděla Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz. Prouza upozornil, že zmenšování balení je čistě na rozhodnutí výrobce a výrobci v současnosti nejsou povinni podobné změny balení hlásit. "Víme ale, že se týká široké škály značkových produktů. Nejčastěji se jedná o snížení hmotnosti o deset až 20 gramů," uvedl. Podle Zemánka výrobci ke zmenšení balení přistupují v reakci na zvyšující se náklady nebo na preference spotřebitelů. Důvodem může být i snaha omezit plýtvání, rozšíření nabídky nebo podpořit zdravější stravovací návyky, dodal. "Nejedná se o systematický přístup ze strany potravinářů v Česku a většina společností velikosti balení nemění," podotkl Zemánek. Zemánek chápe, že spotřebitelé zmenšení balení mohou vnímat jako neférové jednání, podotkl ale, že pokud by výrobek zdražil, mnozí zákazníci by si zboží nekoupili. Přesto považuje za klíčové lidi o změnách transparentně a jasně informovat. "Aby si mohli uvědomit, co za své peníze opravdu dostávají," řekl. Férové označování by podpořil také Prouza. "Transparentnost by pomohla snížit frustraci spotřebitelů a přispěla by i k férovější komunikaci na trhu," uvedl. Podle Kupi.cz se úprava balení loni týkala například oplatek Delissa Orion, jejichž 33 gramové balení bylo v průběhu jara 2024 nahrazeno menší, 30 gramovou verzí. Z dat Kupi.cz vyplývá, že 33 gramové balení oplatek stálo v květnu 2024 průměrně 11,90 koruny, v akcích méně. Letos v březnu pořídili lidé výrobek o 30 gramech průměrně za 13,90 koruny, pokud nebyl v akci. 

V předchozích letech podle Kupi.cz přešly na menší balení také žvýkačky Orbit, kečup Heinz nebo prostředek na nádobí Jar. "Výjimkou je například nedávno medializovaná čokoláda Milka, kde to výrobce oznámil předem. V tomto případě jsme v Kupi.cz zaznamenali v daném období také nárůst počtu slevových akcí na čokolády této značky," dodala Kopčilová.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down