Zmenšené balení potravin by se mělo viditelně označovat
Zmenšování velikosti nebo gramáže potravin přispívá k frustraci českých spotřebitelů. Sdělil to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Povinnost pro výrobce viditelně označovat zmenšení balení by považoval za krok správným směrem. Transparentní informování o změně balení podporuje také Potravinářská komora ČR, zároveň ale upozorňuje na to, že většina firem velikosti balení nemění. Uvedl to mluvčí komory Marek Zemánek.
O zmenšování balení rozhoduje výrobce
Z dat srovnávače cen potravin Kupi.cz vyplývá, že výrobci nejčastěji zmenšují balení cukrovinek, jako jsou tabulkové čokolády nebo čokoládové tyčinky, slané chipsy, tyčinky, křupky nebo mycí a prací prostředky. "U řady produktů takzvaná smrskflace proběhne bez povšimnutí a veřejnost se o ní dozví až se zpožděním," odpověděla Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz. Prouza upozornil, že zmenšování balení je čistě na rozhodnutí výrobce a výrobci v současnosti nejsou povinni podobné změny balení hlásit. "Víme ale, že se týká široké škály značkových produktů. Nejčastěji se jedná o snížení hmotnosti o deset až 20 gramů," uvedl. Podle Zemánka výrobci ke zmenšení balení přistupují v reakci na zvyšující se náklady nebo na preference spotřebitelů. Důvodem může být i snaha omezit plýtvání, rozšíření nabídky nebo podpořit zdravější stravovací návyky, dodal. "Nejedná se o systematický přístup ze strany potravinářů v Česku a většina společností velikosti balení nemění," podotkl Zemánek. Zemánek chápe, že spotřebitelé zmenšení balení mohou vnímat jako neférové jednání, podotkl ale, že pokud by výrobek zdražil, mnozí zákazníci by si zboží nekoupili. Přesto považuje za klíčové lidi o změnách transparentně a jasně informovat. "Aby si mohli uvědomit, co za své peníze opravdu dostávají," řekl. Férové označování by podpořil také Prouza. "Transparentnost by pomohla snížit frustraci spotřebitelů a přispěla by i k férovější komunikaci na trhu," uvedl. Podle Kupi.cz se úprava balení loni týkala například oplatek Delissa Orion, jejichž 33 gramové balení bylo v průběhu jara 2024 nahrazeno menší, 30 gramovou verzí. Z dat Kupi.cz vyplývá, že 33 gramové balení oplatek stálo v květnu 2024 průměrně 11,90 koruny, v akcích méně. Letos v březnu pořídili lidé výrobek o 30 gramech průměrně za 13,90 koruny, pokud nebyl v akci.
V předchozích letech podle Kupi.cz přešly na menší balení také žvýkačky Orbit, kečup Heinz nebo prostředek na nádobí Jar. "Výjimkou je například nedávno medializovaná čokoláda Milka, kde to výrobce oznámil předem. V tomto případě jsme v Kupi.cz zaznamenali v daném období také nárůst počtu slevových akcí na čokolády této značky," dodala Kopčilová.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!