Ochranáři ze společnosti Česká krajina navrhli ministerstvu dopravy, aby zavedlo novou dopravní značku Pozor los! Návrh dnes představili na tiskové konferenci a poslali na ministerstvo. "Měla by upozornit řidiče na výskyt těchto velkých zvířat, protože jejich střety s automobily jsou velmi nebezpečné," řekl ředitel České krajiny Dalibor Dostál. Právě dopravní nehody představují jednu z hlavních příčin úhynu losů v České republice. V Česku jich přitom žijí pouhé dvě desítky.
Značka by se měla vyskytovat zejména v jižních Čechách, kde je největší populace losů, například na silnicích E49 a E551 na Jindřichohradecku nebo E39 na Českokrumlovsku, nebo na dálnici D1 v úseku Humpolec - Jihlava.
Podle Dostála na českých silnicích a železnicích dlouhodobě hyne zhruba 40 procent losů. "Je to stejný podíl jako mají na úbytku těchto ohrožených savců pytláci," uvedl Dostál. Například v posledních několika měsících zahynul jeden los na železniční trati z Velenic do Českých Budějovic. Další nehoda se stala na dálnici v Bavorsku, v obou případech šlo podle něho o české losy. Desetiprocentní úhyn považuje Dostál za obrovské číslo.
"My jsme se značkou Pozor los! inspirovali v zahraničí. Používají se například v Norsku, Finsku, Švédsku i třeba v Kanadě. To jsou země, kde se losů vyskytuje velké množství. I u nás ale střety řidičů s losy hrozí," řekl Dostál. Povědomí o nich je ale mezi českými řidiči nízké.
Na silnici představují losi podle Jana Veselého z Lesů ČR riziko. Proti ostatní zvěři, která obvykle uteče, los prý když vidí auto, ztuhne a nehne se. Největší tuzemský jelenovitý savec váží v dospělosti zhruba 220 až 450 kilogramů. Jeho tělo je dlouhé až tři metry. Když do jeho vysokých nohou auto narazí, skácí se na přední sklo a může usmrtit řidiče i spolujezdce.
Česká krajina již podobu značky konzultovala s ministerstvem, které bude nyní zvažovat, jestli ji zařadí mezi užívané dopravní značky v ČR. Podobu značek stanovuje vyhláška ministerstva dopravy.
Ta by se od příštího roku měla změnit v souvislosti s novými dopravními značkami, jako je například nová značka zákazu předjíždění pro kamiony, značka upozorňující na vjezd do emisní zóny, nebo právě nové výstražné značky upozorňující na pohyb divokých zvířat. Novou dopravní značkou by měly být označeny dále například i takzvané cyklistické ulice, kde by měli mít cyklisté přednost před auty a kde by řidiči motorových vozidel mohli jezdit pouze dvacetikilometrovou rychlostí.*
Dobrý den,
prosím, kdo provádí korektury textů před jejich zveřejněním? Pokud se tím někdo zabývá, měl by mít lepší vztah k češtině a jejímu pravopisu. Nejsem učitelka češtiny, nemám ani dokončenou vysokou školu, ale už když jsem přejela očima titulek tohoto článku, zhrozila jsem té hrubky, kterou v textu máte ve slově "losi". Podstatné jméno los je životného rodu a skloňuje se podle vzoru "pán". Značka má tedy chránit "losy" jako " pány". Pokud máte zájem, klidně se budu korekturami vašich článků před zveřejněním zabývat. Myslím, že by to Vašemu periodiku dodalo na serióznosti.
Příjemný den redakci přeje
Michaela Pavlasová
Díky za opravu, hned titulek vypadá lépe.
Michaela Pavlasová