Lidé v ČR loni za čepované pivo utratili o šest miliard korun méně, odhaduje studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), kterou poskytl Český svaz pivovarů a sladoven. Do té autoři ale nezapočítávají tržby minipivovarů, částka tak může být ještě o desetinu vyšší. Suma také nezahrnuje ztráty v době, kdy mohly být loni restaurace otevřené.
Na druhou stranu ale ztráty pivovarů nebudou tak vysoké, protože studie se zabývá segmentem tzv. on-trade, tedy prodejem čepovaného piva, přičemž pivovarům vzrostly loni prodeje baleného piva v plechovkách a lahvích, tzv. off-trade prodej.
"Ještě v roce 2019 dosahoval poměr mezi výstavem piva v segmentu on-trade a off-trade 35 procent k 65 procentům. Pandemická bezpečnostní opatření, omezení provozu restaurací a také pokles exportu českého piva v loňském roce výrazně omezily konzumaci piva v barech a restauracích, kde podíl na celkové spotřebě poklesl z 35 procent na 26 procent," informuje CETA.
Největší výpadky prodeje v restauracích byly v dubnu, kdy šlo o o meziroční propad o 81 procent, a v listopadu, kdy šlo o 89 procent. Za celý loňský rok klesly meziročně prodeje piva v restauracích v průměru o 31 procent, uvedl analytik CETA Michael Fanta. Nejlépe se pak pivo v restauracích prodávalo v červenci a v srpnu.*