Díky prodeji v obchodních řetězcích se zvýšil zájem zákazníků o chřest. Uvedl to ministr zemědělství Zdeněk Nekula při slavnostním předávání cen nejlepším prodejcům této lahůdkové zeleniny, které se uskutečnilo počátkem září v Národním zemědělském muzeu v Praze. Ocenění převzali zástupci společností Lidl, Albert, Kaufland. Odbyt největšího tuzemského pěstitele této plodiny tak meziročně stoupl o osm procent.
Ministr Nekula informoval, že obchodní řetězce letos odebraly zhruba 220 tun chřestu převážně z produkce společnosti Český chřest. Ocenil, že typicky česká zelenina se v ČR stále pěstuje. „Zelenina by měla putovat co nejkratší cestou, aby byla co nejčerstvější,“ dodal. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza připomněl, že naprostá většina tuzemské produkce chřestu se v ČR také zkonzumuje, v minulosti přitom většina chřestu mířila na export. „To by měl být náš cíl i pro další druhy zeleniny,“ řekl s tím, že v ČR umí zemědělci vypěstovat řadu kvalitních komodit, které se ale vyváží do zahraničí a na český trh se vrací ve formě zpracované potraviny. „To je pro mě to nejhorší, chtěl bych vidět změnu, aby přidaná hodnota, která začíná na českém poli, zůstala v České republice. To by měl být strategický cíl,“ prohlásil Prouza. Podle něj 216 tun z celkových 235 tun českého chřestu odebraly obchodní řetězce. „Je to jen další důkaz toho, že pokud jsou potraviny z domácí produkce dostupné v příslušné kvalitě, obchodníci nemají jakýkoli problém je nabídnout zákazníkům k jejich plné spokojenosti. Budu moc rád, pokud se úspěšná spolupráce obchodních řetězců s českými pěstiteli chřestu stane inspirací i pro další producenty. U chřestu se opravdu nebojím, že bychom v dalších letech nenavázali na dosavadní rostoucí trend,“ doplnil Prouza. Ministr poukázal na to, že pěstování zeleniny je spojené s velkými nároky na ruční a přesnou práci. Zelinářský sektor se, stejně jako ostatní sektory, potýká s mnoha překážkami a problémy. „Proto si na resortu uvědomujeme, jak důležitá je podpora pěstování zeleniny. Stejně důležitou složkou je i podpora prodeje, aby se produkty dostaly co nejdříve přímo k zákazníkům,“ zdůraznil Nekula. Tuzemská zelenina by tak podle něj měla urazit co nejkratší vzdálenost, aby se k lidem dostala čerstvá. Podle ministra není důvod, proč by měla cestovat do České republiky desítky tisíc kilometrů. Čeští zelináři mohou nabídnout mnoho druhů sezónní zeleniny, která je schopna během letních měsíců zcela nasytit tuzemský trh, dodal Nekula.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!