Balík 12 základních potravin včetně lahvového piva stojí v lednových akcích 678 korun, ve srovnání s loňským prosincem je to o šest procent méně. Nejvíce, shodně o 21 procent, zlevnil kilogram konzumních brambor a bílého pšeničného pečiva. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, která sledovala vývoj cen 13 položek v akčních letácích největších tuzemských řetězců s potravinami. Naopak mírně podle ní zdražily cihla eidamu nebo chléb.
"Z naší aktuální analýzy vyplývá, že u většiny základních potravin došlo k meziměsíčnímu poklesu cen. Za máslo nebo bílé pečivo zaplatíme o pětinu méně. Pouze čtyři ze 13 zkoumaných položek jsou začátkem roku dražší, jde však o zdražení v řádu nižších jednotek procent," řekl manažer marketingu a komunikace v České distribuční Jaroslav Staněk.
Za kilogram konzumních brambor Češi v lednových akcích zaplatí 16,9 koruny, v prosinci stál 21,4 koruny. V případě bílého pšeničného pečiva klesla cena za kilogram z prosincových 64,4 koruny na aktuálních 50,75 koruny, uvádí analýza. O 16 procent na 147,8 koruny podle ní zlevnil také kilogram másla. Výraznější meziměsíční pokles zaznamenalo dále balení deseti kusů vajec velikostí M. V lednových akcích ho Češi pořídí za 31,58 koruny, když v prosinci stálo 34,75 koruny.
Podražil sýr i chléb
Naopak mírně, o pět procent na 178,18 koruny, ve slevách zdražil kilogram eidamu. O čtyři procenta vyšší cenu má konzumní kmínový chléb, který aktuálně vyjde na 47,52 koruny, zjistila společnost Česká distribuční. Průměrná sleva v akčních letácích podle ní v lednu činí 27 procent, v prosinci to bylo 30 procent.
Společnost Česká distribuční patří pod skupinu Vltava Labe Media. Do poštovních schránek doručuje zásilky, reklamní tiskoviny nebo drobné reklamní předměty. Uvádí o sobě, že ročně rozveze asi 1,6 miliardy letáků, čímž týdně osloví zhruba 4,1 milionu domácností.*