Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v ČR se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Nejvyšší podíl domácích produktů mají podle agenturních zpráv družstevní prodejny Coop, Globus, Penny Market a Tesco. Údaje za Billu a Interspar nejsou zatím k dispozici.
Zatímco Kaufland a Lidl patřící stejnému německému vlastníkovi Schwarz uvádějí podíl tuzemských produktů okolo 40 procent, velkoobchodní řetězec Makro 54 procent. Vyšší podíl prodeje českých potravin uvádějí Albert (60 až 70 procent), Globus (mezi 65 a 70 procenty), Penny Market podobně jako Tesco (70 procent). Největší podíl českých potravin z velkých řetězců, jejichž údaje jsou k dispozici, uvádí tuzemská síť družstevních prodejen Coop (75 procent). Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) dnes poprvé od svého lednového nástupu do funkce jednal se zástupci největších obchodních řetězců. Hlavními tématy mají být kvalita potravin, chystaná novela zákona o potravinách či etika podnikání. Schůzky se mají zúčastnit zástupci většiny velkých obchodních řetězců i dozorových orgánů státu. Jurečka v minulosti některé praktiky obchodníků s potravinami kritizoval. Přes média obchodníkům například vzkázal, že pokud nezlepší kvalitu svých produktů či chování vůči dodavatelům, bude s nimi "válčit". V případě, že pokuty nepovedou k nápravě, je prý ochoten jít tak daleko, že by dotyčnému řetězci na určitém území zakázal podnikat. Velká novela zákona o potravinách, kterou v polovině května schválila sněmovna, má od příštího roku mimo jiné uložit prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam hlavních pěti zemí, z nichž obchod odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Seznam bude muset ohlásit také ministerstvu zemědělství. Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) již dříve tento záměr označil za protiústavní a "z legislativně-technického hlediska velmi těžko realizovatelný". Podle nedávných tvrzení SOCR přitom u drtivé většiny obchodníků mezi dodavateli zboží údajně dominují tuzemští výrobci, jejich podíl se pohybuje zpravidla okolo 70 a 80 procent. V případě lahůdek či uzenin je to až 90 procent. Žebříček největších obchodníků v ČR vede Kaufland s tržbami 45,4 miliardy korun, těsně následovaný společnostmi Tesco Stores a Ahold CR.*