Rozhovor týdne s ...

Tomášem Poppem, jednatelem společnosti Farmářský obchod s. r. o.

Vaše společnost provozuje několik farmářských prodejen, kde všude jsou a jaký sortiment nabízejí?

V současné době máme tři obchody – jeden v centu Plzně, druhý na jejím okraji na Slovanech a třetí v Klatovech. Naším cílem je nabízet ty nejkvalitnější potraviny tuzemského původu produkované na rodinných farmách, v pekárnách, uzenářstvích apod. Preferujeme místní produkty z Plzeňského kraje a spolupracujeme zhruba s padesáti prověřenými výrobci fajnového jídla a desítkou pěstitelů zeleniny a ovoce. Kvalitu nechápeme jen jako soubor senzorických vlastností potravin, ale hodnotíme i způsob zpracování, produkce a originalitu výrobku.

Liší se nějak sortiment v jednotlivých prodejnách?

Ano, protože jej přizpůsobujeme zájmu zákazníků. Například v centru města jde na odbyt více maso, masné výrobky či paštiky, tedy většinou zboží o něco dražší. Na Slovanech, kde je obchod lépe dostupný autem, se zase prodává podstatně více zeleniny. Naproti tomu v Klatovech je o ni menší zájem, vzhledem k tomu, že zde má řada obyvatel vlastní zahrádky. Zdejší nabídce vévodí především kvalitní uzeniny a samozřejmě dobrý chléb a pečivo, ale prodají se zde i vajíčka.

Obměňujete dodavatele, nebo sázíte na dlouhodobé obchodní vztahy?

Dodavatelů stále přibývá, když jsme otevírali první farmářský obchod, byl problém pro něj zajistit zboží, v současné době nám měsíčně chodí dva tři vzorky zajímavých výrobků. My dnes vlastně již nehledáme žádného speciálního nového dodavatele, ale spíš čekáme, co nám kdo nabídne, abychom případně zpestřili naši nabídku. Pokud nám nějaký produkt schází, není problém oslovit farmáře či zpracovatele, kteří s námi spolupracují již řadu let a sortiment doplnit. V nabídce tak máme například vejce a vaječné výrobky od pěti dodavatelů, na maso a uzeniny nám dodává osm až deset výrobců a například kvalitním hovězím masem nás zásobují tři chovatelé. Z regionu máme i sladkovodní ryby z Klatovského rybářství a také v sortimentu zeleniny, který byl dodavatelsky nejnáročnější, se nám podařilo zajistit dostatek pěstitelů z našeho kraje

Mají vaše farmářské prodejny ve městě konkurenci a jaké jsou vaše plány do budoucna?

V Plzni zatím není nějaká výraznější konkurence našim farmářským obchodům. Ve městě sice byla otevřena prodejna Našeho gruntu, ale ta skončila. Jistou konkurencí nám jsou určitě prodejny zdravé výživy, které nabízejí některé podobné produkty jako my, například zeleninu, nebo ovčí a kozí sýry a podobně. Také supermarkety se v poslední době snaží zalistovávat české zboží od regionálních výrobců, ale obchodní řetězce zatím našimi konkurenty nejsou, protože je navštěvuje úplně jiná klientela než naše prodejny.

A co se týče plánů, zatím nehledáme prostory pro další farmářský obchod. Uvažovali bychom časem o otevření prodejny spojené s bistrem, kde by se prodávalo a zároveň také ze surovin, které nabízíme, i vařilo. V hlavě máme také další projekt – chtěli bychom otevřít nějaké lepší řeznictví s drobnou masnou výrobou, kde by například zákazník mohl ukázat na kvalitní, vyzrálé maso z masného plemene od konkrétního farmáře a nechat si z něj například ukrojit pár steaků. Šlo by samozřejmě o podstatně větší investici než u nového farmářského obchodu, ale zase by nás to určitě bavilo, a myslím, že by to bavilo i naše zákazníky.

Vy jste také předsedou občanského sdružení Envic, které pořádá farmářské trhy; jak se jim v Plzni daří?

Začínali jsme před pár lety zhruba s patnácti prodejci, dnes je samozřejmě situace lepší a na plzeňských farmářských trzích jich prodává pravidelně něco kolem čtyřiceti pěti, a to vždy jednou za čtrnáct dní v sobotu.

Pro letošní rok jsme přesunuli farmářské trhy na náměstí Republiky. Zejména proto, že v Plzni probíhají obrovské rekonstrukce a opravy kvůli tomu, že bude v příštím roce Hlavním evropským městem kultury. Na náměstí se jim ale daří, jsou navštěvovanější a zákazníků zde o dvacet třicet procent přibylo.

Podrobné informace o veškerém dění kolem našich farmářských trhů mohou návštěvníci získat na internetu na adrese www.plzensketrhy.cz, kde jsou nejen termíny konání, ale také seznam prodejců, jejich profily a kontakty na ně. To se nám velmi osvědčilo, protože zákazník není odkázán jen na samotné trhy, ale může na konkrétní farmu dojet a nakoupit, co potřebuje, i mimo tržní dny.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down