Zájem Čechů o mladé francouzské víno beaujolais v posledních letech upadá. Dávají přednost domácímu svatomartinskému, kterého se každoročně prodá mnohonásobně více než francouzského vína z odrůdy Gamay. Jako každý třetí čtvrtek v listopadu se i dnes po celém světě včetně České republiky otevírají sudy s lahvemi beaujolais nouveau z oblasti okolo Lyonu.
Svatomartinského vína, které se v ČR již několik let otevírá 11. listopadu na svátek svatého Martina, moravští a čeští vinaři dodají letos na trh 1,9 milionu lahví. Přestože toto množství druhým rokem po sobě mírně klesá a nedosahuje rekordních 2,2 milionu lahví z roku 2012, mnohonásobně převyšuje počet lahví beaujolais, které se do země dovezou.
Údaje o plánovaných dovozech v letošním roce ani o loňských dovozech nemá organizace zastupující francouzské pěstitele beaujolais k dispozici. V roce 2012 se do ČR dovezlo 70 000 láhví beaujolais, proti roku 2011 poloviční množství. Trvající pokles zájmu o beaujolais potvrzují obchodníci. Někteří z nich jej již v nabídce na rozdíl od svatomartinského nemají, ač toto víno ještě před pár lety prodávali.
V obchodním řetězci Tesco v letošním roce stejně jako loni zařadili z mladých vín pouze vína svatomartinská. Je to v souladu s dlouhodobou strategií podpory lokálních dodavatelů, řekl mluvčí tohoto řetězce. Popularitu svatomartinských vín dokládá tím, že se jich jen za první týden letos v rámci řetězce prodalo přes 50 000 lahví.
Podle mluvčí hypermarketů Globus Pavly Hobíkové se právě kvůli popularitě svatomartinských vín dostalo do pozadí beaujolais. Zákazníci pořizují přibližně z 80 procent víno svatomartinské a pouze asi 20 procent dává přednost beaujolais. Svatomartinská vína jsou cenově dostupnější, naopak cena beaujolais za poslední dva roky mírně vzrostla, podotkla Hobíková. Globus letos nabízí dva druhy beaujolais od vinaře George Duboeufa. Levnější variantu za 119 a dražší láhev za 199 korun.
Mladé beaujolais mívá málo tříslovin, světlou barvu a ovocnou chuť, znalci letos opět hovoří o chuti po červeném ovoci i banánu. Podle webu Monsieur Vintage šla polovina z letošních 600 000 hektolitrů červeného vína na vývoz. Hlavními odběrateli jsou už tradičně Japonci. Hongkongská letecká společnost Cathay Pacific podle svého webu přepravila do Asie rekordních 1,75 milionu lahví beaujolais nouveau 2014, což je o 37 procent více než loni.
Největšími konzumenty nového beaujolais jsou ale obyvatelé Francie. Tam se také koná nejvíce oslav a společenských akcí k uvítání mladého vína z oblasti, která je místem výroby i kvalitních tradičních vín.*