Loni Češi utratili za nákup potravin přes internet jen tři miliardy korun, prodej se ale má zvyšovat

Češi loni na internetu utratili za potraviny tři miliardy korun, což je zatím jen zlomek jejich celkových výdajů za tuto kategorii rychloobrátkového zboží. Včetně kamenných prodejen totiž čeští zákazníci za potraviny vydali celkem 152 miliard korun. V příštích letech by se ale podíl nákupů potravin přes internet měl zvyšovat. Uvedl to na maloobchodním kongresu Samoška v Olomouci analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Potraviny bez zahrnutí alkoholických a nealkoholických nápojů na internetu podle průzkumu Incoma GfK nakupuje deset procent tuzemských uživatelů internetu. V průměru nakoupí na internetu potraviny desetkrát za rok a při jednom nákupu utratí přibližně 500 korun. Češi si na internetu objednávají především trvanlivé a konzervované potraviny, kávu, čaj, sladkosti nebo speciální potraviny, jako je například zdravá výživa. Potraviny na internetu nakupují nejčastěji zákazníci obchodních řetězců Tesco a Kaufland.
Skála se domnívá, že potraviny v následujících letech na internetu porostou přinejmenším stejným tempem jako celý internetový trh. Zahájit prodej potravin přes internet podle něj ale není jednoduché, protože obchodníci musí nejprve zajistit logistiku. Výhodu mají obchodní řetězce, které disponují rozsáhlou sítí prodejen. Například Tesco při zahájení prodeje potravin a rychloobrátkového zboží přes internet v roce 2012 nejprve zásobovalo domácnosti v okolí velkého nákupního centra v Praze, které sloužilo jako logistická základna. Poté území pokryté internetovým prodejem postupně rozšiřovalo.
Obchodníci, kteří se pustí do prodeje potravin prostřednictvím internetu, musí podle Skály zajistit rychlou dodávku potravin a zároveň nabídnout rozumnou cenu, která zaujme zákazníky a zajistí efektivní provoz e-shopu. Pokud bude tento byznys opravdu rozjetý,  není důvod, aby se k tomu (nákupům potravin na internetu) lidé nepřikláněli, míní Skála.
Konkurence na online trhu s potravinami v Česku postupně roste. Svůj internetový obchod jako první zprovoznil obchodní řetězec Tesco, jehož Služba Potraviny nyní dominuje prodeji potravin přes internet. E-Shop má 165 000 registrovaných zákazníků. Internetové obchody chystají také Billa či Kaufland.
Na online trh s potravinami loni v září vstoupil e-shop Rohlik.cz, za kterým stojí podnikatel Tomáš Čupr a investiční skupiny Miton a Enern. Podle Čupra by mohl do pěti let dosáhnout ročního obratu téměř deset miliard korun. Nový e-shop s potravinami připravuje i skupina Rockaway podnikatele Jakuba Havrlanta. Povede ji dlouholetý šéf tuzemské pobočky řetězce Globus Petr Vyhnálek. Do pěti let chce obchod dosáhnout obratu v řádu miliard korun.
Češi loni na internetu za rychloobrátkové zboží utratili 28 miliard korun. Mezi nejčastěji nakupované kategorie patří léky, vitamíny, kosmetika a drogistické zboží. Lidé na internetu nakoupili například parfémy za pět miliard korun a stejnou sumu peněz utratili za potravu pro domácí zvířata.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down