09.02.2015 | 01:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Hypermarkety u spotřebitelů stále vedou

Podle výsledků nejnovější studie společnosti Incoma GfK je pro téměř polovinu domácností v České republice hlavním nákupním místem hypermarket, přičemž mezi hypermarkety je podle výzkumu nejoblíbenějším Kaufland. Jako své hlavní nákupní místo ho uvádí 23 procent domácností, což je o tři procenta více než v loňském roce.

Výzkum, jehož výsledky společnost Incoma zveřejnila minulý týden na svým internetových stránkách, potvrzuje dominantní pozici hypermarketů Albert, Globus, Interspar, Kaufland a Tesco na českém maloobchodním trhu. Celkem 47 procent domácností právě tyto obchodní řetězce uvádí jako své hlavní nákupní místo, tedy jako prodejnu, ve které za posledních šest měsíců utratily největší část svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží,tj. drogerii a kosmetiku.

Diskonty, Lidl a Penny Market, si udržují druhou pozici a dává jim přednost 24 procent domácností. Obliba supermarketů Albert, Billa a Tesco podle průzkumu meziročně opět mírně poklesla, a za hlavní nákupní místo je označilo 16 procent respondentů. Menším prodejnám, jakými jsou například prodejny COOP, Hruška či Flosman/Flop, dává přednost 13 procdent českých domácností.

Za Kauflandem, nejoblíbenějším řetězcem na tuzemském trhu, zůstává Penny Market, který preferuje 14 procent domácností. Třetí příčka patří prodejnám Tesco, jež získaly celkových 13 procent preferencí. Na čtvrtém místě jsou prodejny Albert; jehož oba formáty dohromady preferuje 12 procent respondentů. První pětici pak uzavírá diskontní řetězec Lidl, který u nás upřednostňuje devět procent domácností.

Studie také uvádí, že stěžejními důvody pro výběr prodejny jako hlavního nákupního místa jsou, kromě dobré dostupnosti, zejména šíře sortimentu, slevové akce a celková cenová úroveň zboží v prodejně.

Zákazníci hypermarketů kladou nadprůměrný důraz na široký výběr zboží, diskonty zákazníci volí především kvůli celkově příznivé cenové hladině, pro supermarkety se rozhodují hlavně pro jejich snadnou dostupnost a u menších prodejen je nadprůměrně často jako důvod návštěvy jmenován ochotný personál a rychlé odbavení.

V průměru nejmladší kmenové zákazníky mají diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco. Kmenové zákazníky s nejvyššími průměrnými příjmy na domácnost mají podle průzkumu hypermarkety Globus, který s nevelkým odstupem následují hypermarkety Interspar, Albert a Tesco. Z pohledu dosaženého vzdělání mají největší podíl kmenových zákazníků s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním hypermarkety Globus a supermarkety Billa.

Studie společnosti Incoma také informuje o tom, že celkem 82 procent domácností ještě stále uvádí, že současná ekonomická situace má vliv na změnu jejich nákupního chování. Poprvé od nástupu krize ale jejich podíl meziročně klesl. Nejvíce pociťují vliv krize kmenoví zákazníci diskontních prodejen před zákazníky supermarketů Albert. Naopak relativně nejméně jsou krizí ovlivněni kmenoví zákazníci řetězců Billa a hypermarketů Albert.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down