Počet e-shopů, které se zaměřují na prodej potravin a potravinových doplňků, se meziročně zvýšil o 17 procent. Podle údajů společnosti Shoptet jich je v současnosti aktivních 3500. Za první pololetí letošního roku jim meziročně vzrostly tržby o 24 procent, uvedl ředitel Shoptetu Miroslav Uďan. Odhaduje, že do konce roku v nich Češi nakoupí potraviny za sedm miliard korun.
"V tuzemsku je celkem možné nakupovat na více než 41 tisících e-shopů, přičemž právě ty zaměřené na potraviny patří aktuálně mezi nejprogresivnější," řekl Uďan. V poslední dekádě rostly v e-commerce zejména tradiční kategorie, jako je oblečení, bytové doplňky či sportovní vybavení, pro tu následující budou podle Uďana růst počty specializovaných obchodů. Půjde zejména o ty oblasti, které byly doposud typické pro kamenné obchody, tedy potraviny, drogerie, výživové doplňky a věci spojené s péčí o zdraví. "Jen letos posílí prodeje těchto kategorií o desítky procent meziročně," tvrdí Uďan. Nákupní zvyklosti se mění. Podle Uďana přitom nejde jen o úsporu času, ale zákazníci si zvykli najít na internetu nejvíce rad, návodů a různých hodnocení všeho druhu, a tak rady od prodavačky nepotřebují. Majitelé online obchodů podle Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR již 16 tisíc e-shopů, přicházejí se značkami, které na trhu nejsou běžně k sehnání a vidí v nich potenciál. E-shop si často zakládají i přímo výrobci.*