Z vybraných základních potravin podle analýzy akčních letáků sedmi největších českých řetězců meziročně nejvíce zdražily máslo a chléb. Cena másla proti loňsku stoupla o 47 procent na průměrných 184 korun za kilogram. Chléb zdražil průměrně o 30 procent na zhruba 29 korun. Nákupem potravin v akcích mohou lidé letos ušetřit i pětinu výdajů, loni to bylo až 24 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media, která je největším distributorem akčních letáků v ČR.
Do cen potravin se nyní kromě vysoké inflace podle mluvčího on-line supermarketu Košík.cz Františka Brože promítají i rostoucí ceny energií a nedostatek pracovní síly spojený s tlakem na růst mezd, řekl.
Lidé si letos podle analýzy připlatí rovněž za krystalový cukr. Jeho cena v akčních letácích meziročně vzrostla o 26 procent na průměrných 12 korun za kilogram. Naopak zhruba o čtvrtinu méně než před rokem stojí vepřová pečeně, kilogram lze koupit za 109 korun. Klesla také cena jablek, a to o 14 procent na zhruba 21 korun za kilogram.
Akční ceny Česká distribuční srovnávala i s indexem spotřebitelských cen Českého statistického úřadu. "V letošním roce byly akční ceny obchodníků průměrně o 20 procent nižší než orientační ceny v indexu, v loňském roce to bylo dokonce o 24 procent méně. Zde je vidět, že i v době, kdy se hovoří o prudkém zdražování, se obchodníci zákazníkům snaží vycházet vstříc a nabízí jim možnosti, jak šetřit rodinný rozpočet," uvedl ředitel společnosti Česká distribuční Petr Sikora.
Růst cen potravin podle Brože ovlivňuje tolik faktorů, že ani výrobci často nedokážou dopočítat, co to bude znamenat. "Dvouciferným tempem na světovém trhu zdražuje například olej, cukr nebo obiloviny. Do toho stoupají ceny energií, které prodražují výrobu. Týká se to i zemního plynu, který se používá pro vytápění skleníků," řekl. Stoupá podle něj také cena hnojiv, surovin pro výrobu obalů, prodražuje se silniční kamionová doprava i lodní kontejnerová.*