S loňským odbytem vín pomohly společnosti Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž e-shop a nová vinárna a kavárna v kroměřížském zámku. Meziročně firma zaznamenala také vyšší poptávku ze strany církve. Vinou koronavirových opatření se podnik naopak musel vyrovnat se značným výpadkem prodejů v restauracích a hotelech. Výsledky hospodaření firmy se však v posledních letech výrazněji nemění, řekl její generální ředitel Karel Smetana.
Pandemii onemocnění covid-19 a jejímu vlivu na ekonomiku se podle něj loni podařilo společnosti přizpůsobit. "Téměř úplně nám vypadl segment, na který koronavirová pandemie dopadla nejhůř, a to jsou hotely a restaurace. Nepomohlo tomu ani prázdninové dvouměsíční okýnko, kdy už jsme doufali, že se to začne vracet do normálu. Na druhou stranu, my jsme okamžitě v první vlně začali pracovat na optimalizaci e-shopu a směřovali jsme se na tento prostor," uvedl Smetana.
Firmu podle něj loni podržely svými objednávkami i církevní prodejny, farnosti a olomoucké arcibiskupství. Vliv na odbyt vín mělo i otevření vinárny a kavárny v kroměřížském zámku, který je památkou UNESCO, a hojně jej tedy navštěvují turisté. Meziročně nižší, ale pořád významný prodej, loni společnost zaznamenala též ve svých podnikových prodejnách, které má v Olomouci a Kroměříži. "Zejména v Kroměříži jsme měli přes prázdniny období, kdy tam přijeli turisté, zajímali se o víno, degustace i jeho nákup," řekl Smetana.
V minulosti podle něj připadala až polovina prodejů firmy na podnikové prodejny, zhruba čtvrtina na hotely a restaurace a čtvrtina na církev. Loni jich podle Smetany zajistily prodejny více než třetinu, necelou třetinu církev, zbývající část vycházela na e-shop, kavárnu a vinárnu na zámku a poměrně malé procento na stravovací a ubytovací služby.*