13.04.2007 | 07:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bionafta možná od září

Vzhledem k dlouho očekávanému programu povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot se letos předpokládá výrazně vyšší produkce řepky. Pokud by se nevyužila, mohlo by to podle Agrární komory ČR vést ke zhroucení trhu s touto plodinou. Ministr zemědělství Petr Gandalovič chce i proto prosadit přimíchávání biosložky do nafty už od letošního 1.září. Pro přimíchávaní biolihu do benzínu platí nadále termín 1.ledna 2008, který schválila vláda.

Ministr zemědělství Petr Gandalovič chce prosadit dřívější termín povinného přimíchávání metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty při projednávání novely zákona o ochraně ovzduší v zemědělském výboru poslanecké sněmovny. Minulý týden to uvedl první náměstek ministra Ivo Hlaváč. „Musíme mít na paměti nutnost splnit cíl pro tento rok, a sice dosáhnout podílu biopaliv na spotřebě pohonných hmot v ČR ve výši 1,63 procenta energetického obsahu, jak jsme to oznámili Evropské komisi. Navíc je nezbytné, abychom si vyzkoušeli systém již letos, pokud ho chceme naplno spustit od příštího roku,“ vysvětlil Gandalovič. Neméně závažným důvodem pro dřívější zavedení povinnosti přimíchávat MEŘO do nafty je podle ministerstva předpokládaná vyšší sklizeň řepky v letošním roce.
Ředitel Agrární komory ČR Martin Fantyš připomněl, že zemědělci počítali s tím, že se biosložky začnou přidávat do pohonných hmot již od letošního pololetí, a řepku zaseli na větší výměře. Pole s touto plodinou se meziročně rozrostla téměř o desetinu, a navíc se vzhledem k počasí očekává nadprůměrný výnos. „Ve skladech přitom už leží zásoby kolem 200 tisíc tun řepkového semene z loňské vysoké sklizně,“ doplnil Gandalovič s tím, že tuzemské výrobní kapacity na produkci MEŘO se potýkají s odbytovými problémy po spuštění nových výrobních linek zejména v Německu, které bylo v předchozích letech spolu s Rakouskem jeho strategickým odběratelem.
Ministerstvo zemědělství sice dřívější start přimíchávání biosložky do nafty podporuje, ministerstvo průmyslu a obchodu se zářijovým termínem nesouhlasí. Podle jeho zástupců není hotová potřebná legislativa včetně kontrolního systému. Navíc tvrdí, že není systémové prosazovat jen jeden druh biopaliva. Dřívější termín je údajně problematický i pro celníky, protože nemají vypracované kontrolní mechanismy ani připravený potřebný software.
Výrobcům biosložek se ale neustálé průtahy nelíbí. Přidávání biopaliv do benzinu a nafty mělo začít od letošního července. Vláda však rozhodla o půlročním odkladu právě kvůli nutnosti dobře připravit kontrolní systém. Biosložky se totiž nemají povinně přidávat plošně do každého litru pohonných hmot, protože by to odporovalo evropským směrnicím. Přimíchávání má být objemové, kdy subjekty dodávající pohonné hmoty musejí z celkové dodávky nahradit stanovený podíl biopalivy, v roce 2008 má jít nejméně o dvě procenta.
Při tomto systému je ale kontrola podstatně obtížnější. Podle Hlaváče není to však takový problém u metylestesteru, jako u biolihu, který se bude přidávat do benzinů.
Toto zdůvodnění se však producentům biosložek nezdá dostatečné. „Stát do této chvíle nebyl schopen vytvořit podmínky pro nastartování programu biopaliv“ zlobí se generální ředitel Cukrovarů TTD a viceprezident Agrární komory ČR Oldřich Reinbergr. Podle něj by v souvislosti se zahájením programu byla potřeba i určitá ekonomická injekce, která by byla motivací pro zapojení do tohoto programu více než jen hrozba pokutami za to, co se nesplní. Podle návrhů by totiž v případě, že by se nedodržoval povinný podíl přimíchávání biosložky do pohonných hmot hrozila pokuta.
Ředitel úseku jakosti a.s. Benzina Václav Loula poznamenal, že ČR měla v letech 2000 až 2004 slušný náskok ve využití biopaliv v důsledku výroby a distribuce směsné nafty, což představovalo náhradu fosilních paliv ve výši zhruba 1,4 procenta. Vzhledem k tomu, že podpora tohoto produktu byla postupně odbourána, naposledy byla k 1.lednu 2007 zrušena nižší sazba spotřební daně, dnes je litr směsné nafty o zhruba dvě koruny dražší než cena čisté fosilní nafty. „Směsná nafta je tak naprosto neprodejná,“ sdělil s tím, že v okolních státech se však díky daňové podpoře program rozběhl a prosazuje se stále ve větší míře. Podle Miloše Podrazila z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu by bylo určitou cestou k většímu využití biopaliv v dopravě obnovit jednání o ekonomické podpoře, nejlépe daňovou úlevou.
Biopaliva jsou totiž při současné ceně ropy dražší než benzin či nafta, může jejich přimíchávání bez dotací zvýšit ceny pohonných hmot dle odhadů o 15 až 20 procent.
Sdružení pro výrobu bionafty podle svého zástupce Petra Jeviče dřívější termín požadovalo. Mimo jiné proto, že během roku mají být dokončeny dva velké závody na výrobu metylesteru a domácí kapacita se zvýší ze 190 tisíc až na 350 tisíc tun za rok. Proto je žádoucí rozšířit co nejdříve odbyt i na domácím trhu.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down