03.12.2010 | 07:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Biopaliva mají k ideálu daleko

K dopadu na životní prostředí odpovídajícímu 26 milionům aut přirovnává naplnění cíle Evropské unie, aby deset procent pohonných hmot v dopravě zajišťovala v roce 2020 biopaliva právě zveřejněná studie Evropského institutu pro politiku životního prostředí. Na její tvorbě se údajně podílelo několik neziskových organizací.

Studie předpokládá, že se v roce 2020 bude přes 90 procent potřebných biopaliv vyrábět stále ještě ze zemědělských plodin. Pokud tomu tak bude. Pak bude nutné přeměnit až 69 000 kilometrů čtverečních na zemědělskou půdu, což je plocha odpovídající zhruba dvojnásobné rozloze Belgie. Autoři zprávy tvrdí, že škody na lesích a přírodě budou „šokující“, a to jen kvůli palivům do aut. Biopaliva budou ještě horším znečišťovatelem než fosilní paliva. Podle studie zvýšením podílu biopaliv v dopravě na deset procent vzrostou emise skleníkových plynů až o 56 milionů tun ročně. Největší na nárůstu emisí ze členských států Evropské unie bude podíl Velké Británie. Ta by měla zvýšit své emise skleníkových plynů až o 13,3 milionu tun ročně.
Neziskové organizace se obávají, že plán evropské sedmadvacítky dává společnostem volnou ruku k zabírání půdy v nejchudších částech světa. Na této půdě se však budou pěstovat suroviny pro biopaliva a ne pro potraviny, které budou jejich obyvatelé potřebovat. Evropská energetická politika podle ekologů uvrhla do nebezpečí miliony lidí a ohrožuje potravinovou bezpečnost v Africe.
Využití biopaliv v dopravě bude mít podle studie zhruba o 81 až 167 procent horší dopad na životní prostředí než využití klasických fosilních paliv. Politici si sice slibují, že druhá generace biopaliv, kterou vědci vyvíjejí, bude mít na životní prostředí daleko menší dopad, ale brzké využívání technologií na jejich výrobu v praxi není moc pravděpodobné.
Studie předpokládá, že 92 procent cíle unie naplní právě biopaliva. Přitom z toho 72 procent z tohoto množství pokryje bionafta a 28 procent bioetanol.
Státy unie předpokládají, že významnou část těchto biopaliv dovezou nebo budou importovat alespoň suroviny na jejich produkci. Studie dále počítá s tím, že kromě biopaliv na pohonné hmoty se budou další využívat k výrobě elektrické energie nebo k vytápění. Tedy skutečně dovezená množství biopaliv nebo surovin na jejich výrobu mohou být o hodně větší.
Zpráva upozorňuje, že naplnění národních cílů spotřeby biopaliv v členských zemích do roku 2020 povede ke zvýšení emisí skleníkových plynů o 80,5 až 167 procent, než pokud by se pro dopravu využívala pouze fosilní paliva.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down