20.02.2013 | 01:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Celkem v ČR bude asi dvě stě minipivovarů

Počet minipivovarů v Česku se podle pivovarského odborníka Antonína Kratochvíle zastaví patrně na zhruba dvou stech. Teď je jich kolem 150, přesná čísla k dispozici nejsou. Přestože se nyní počet minipivovarů blíží 150 a je proti velkým pivovarům zhruba trojnásobný, podíl minipivovarů na celkové produkci piva v Česku nepřesahuje jedno procento.

Podle odborníka minipivovary dávají odlišný pohled na kvalitu piva, než který nabízí velké pivovary. "Je to taková domácí kuchyně, která daleko více vyjadřuje místní zvyky, jež pivovar uplatňuje," uvedl Kratochvíle. Zdůraznil, že tři pivovarské skupiny dnes ovládají tři čtvrtiny výroby v zemi. "Velké společnosti vaří pivo jednoho charakteru, i když mají například tři pivovary," řekl Kratochvíle. Podle něj to všem nevyhovuje. "Minipivovary mají pokrýt místní zájmovou chuť," tvrdí Kratochvíle. Podle něj podobný boom minipivovarů zaznamenaly v minulosti USA nebo Anglie.
Minipivovary podle Kratochvíle budou dál vznikat a zanikat. Dnes je jen málo těch, které vaří celý rok pivo a drží si stejnou úroveň. Řada pivařů je v Česku konzervativní, na druhou stranu jsou zvědaví a rádi ochutnají pivo z menšího pivovaru.
Výroba piva se vrací i na místa, kde kdysi pivovary stály. Příkladem jsou na jižní Moravě Slavkov u Brna nebo Břeclav. "Zpravidla je to na místech, kde je kvalitní voda," řekl Kratochvíle.
Většina minipivovarů vyrábí pouze stovky nebo tisíce hektolitrů piva ročně. Velkým průmyslovým pivovarům nemohou konkurovat. Kratochvíle z posledních let zmínil jen dva projekty s plánovaným výstavem v desítkách tisíc hektolitrů. Zatím poslední nově postavený průmyslový pivovar je v Chotěboři na Vysočině. "Mají ale značné problémy, aby se dostali přes 20.000 hektolitrů ročně. Projekt se dobře nastartuje, ale pak už chybí prostor pro další odbyt," uvedl Kratochvíle. Letos spustí výrobu pivovar v Břeclavi s kapacitou kolem 30.000 hektolitrů. Podle Kratochvíle může být projekt předimenzovaný.
Podle odborníků z branže Češi chodí na pivo stále méně do hospod. Roste naopak tržní podíl baleného piva, a to hlavně díky pivu v PET lahvích. Rostoucí oblibě se těší mixy piva a limonád, které loni představovaly už pět procent prodejů piva v tuzemských obchodech. Změny v chování pivařů způsobila hlavně ekonomická krize.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down