Celkový výstav piva z produkce pivovarů v České republice dosáhl v roce 2008 objemu 19 806 107 hl, což je o 0,5 procenta méně než v roce 2007 a druhý nejvyšší výstav v dějinách. V tuzemsku se spotřebovalo v loňském roce 16 100 154 hl, což je o 1,3 % méně než v roce 2007. Vyvezlo se 3 705 953 hl piva, tedy o 3,2 procenta více než v předchozím roce, což je nejvíce v historii. Pokračuje tak trend růstu z uplynulých let. Informoval o tom Jan Veselý z Českého svazu pivovarů a sladoven.
Nejvíce piva vyrobil Plzeňský Prazdroj s pivovary v Plzni, Nošovicích a ve Velkých Popovicích, dále Pivovary Staropramen, a. s., s pivovary Smíchov a Ostravar a společnost Heineken Czech, která zahrnuje pivovary patřící dříve do skupin Drinks Union, Starobrno a Královský pivovar Krušovice. Mezi největší výstavce piva patří rovněž Budějovický Budvar, a PMS Přerov. Tito největší producenti vyprodukovali téměř 86,2 % veškerého piva. Výstav zbývajících pivovarů meziročně poklesl na 2 748 943 hl neboli na 13,8 % ve srovnání se 14,5 % v roce 2007.
„Ekonomické problémy světové a domácí ekonomiky celkovou produkci našich pivovarů prakticky neovlivnily a pokles domácí spotřeby je trvale nahrazován výrazným nárůstem exportu,“ uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Potvrzuje se to, co tvrdíme již nějakou dobu – pozornost, kterou pivovary věnují jakosti nakupovaných surovin i používaným technologiím, produkuje kvalitní pivo, jež si své spotřebitele i za složité situace najde,“ dodal Jan Veselý.
Export piva se v letech 2000 až 2008 více než zdvojnásobil, je vyšší o 133 %, a v podstatě všechny české průmyslové pivovary exportují. Zatímco v roce 2001 činil průměrný export pivovarů 10,4 % produkce, v loňském roce již překročil 18,7 %. Tradičně nejvíce českého piva se vyváží do SRN a na Slovensko. Na dalších místech došlo po mnoha letech ke změnám. Rusko poprvé předstihlo Anglii, páté jsou USA, na šesté místo postoupilo Švédsko. Celkem je české pivo vyváženo nebo se konzumuje ve více než 60 zemích všech světadílů. Největší zájem je o naše ležáky.
Ke změnám dochází v sortimentu vyráběného piva. I když se stále produkuje především výčepní pivo zejména kvůli domácí spotřebě, jeho podíl dlouhodobě klesá ve prospěch ležáků, tedy „jedenáctek“ a „dvanáctek“. Ještě v roce 2000 pivovary uvařily necelých 69 % výčepních piv, ale v roce 2008 to bylo už jen 63 %. Naopak roste spotřeba ležáků a jejich podíl vzrostl v uvedených letech z 29,3 % na více než 31 %. Ještě výrazněji narostl podíl ostatních piv – z 2,1 % v roce 2000 na 5,8 % v loňském roce. Trvale a nejdynamičtěji z nich rozšiřuje svou působnost segment nealkoholických piv. Jeho výstav se za posledních 9 let téměř zpětinásobil a v roce 2008 ve srovnání s rokem 2007 činil nárůst spotřeby přes 16 %; dosáhl objemu 579 tisíc hl. Vyrábí se nejméně 23 značek v 21 pivovarech. Po období poklesu stoupá v posledních 3 letech obliba speciálních piv, kterých se v loňském roce vystavilo téměř 104 tisíc hl.
Stále menší je rozdíl v produkci piva distribuovaného v sudech a lahvích. Pokračuje trend, kdy klesá podíl piva stáčeného do sudů ve prospěch piva ve skleněných lahvích na domácím trhu i pro export. Zatímco ještě v roce 2000 převažovaly jako nejčastější obal sudy, v loňském roce se do sudů stočilo 43,3 % piva a 49,8 % do skleněných lahví. Trvale klesá popularita piva v PET lahvích. Celkově stagnoval objem piva distribuovaného cisternami, jeho popularita však v České republice meziročně vzrostla o pět procent. Stejně tomu bylo u piva v plechovkách, které jsou u nás stále populárnějším druhem obalu.